Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
didaskalocentryzm w wersji paradygmatu funkcjonalistycznego (zorientowany na regulację)

paradygmat, zgodnie z którym procesy edukacyjne są odbiciem społecznego status quo, nie służą one odkrywaniu nierówności społecznych, utrzymywaniu dominacji czy emancypacji.

didaskalocentryzm w wersji paradygmatu strukturalistycznego (zorientowany na radykalną zmianę)

paradygmat tworzony przez teorie krytyczne, które włączają praktykę edukacji w konflikty społeczne, czyniąc z niej narzędzie walki o dominację.

dokształcanie nauczycieli

proces uzyskiwania przez nauczycieli wyższych kwalifikacji faktycznych i formalnych w drodze studiów dla pracujących; w tekście rozumiane jako uzupełnienie kwalifikacji prowadzące do pełnego przygotowania zawodowego.

dokument

utrwalony w sposób formalny (najczęściej urzędowy) wytwór ludzkiej działalności.

doskonalenie nauczycieli

instrument przystosowania się do zmiennych sytuacji, wzbogacania swoich kwalifikacji, lepszego rozpoznawania potrzeb młodzieży oraz sposobów organizowania samokształcenia i warsztatu swojej pracy.

doświadczenie poszukujące

technika, polegająca na gromadzeniu informacji potrzebnych do rozwiązania konkretnego problemu wynikającego z aktualnych zainteresowań i doświadczeń dziecka; są tu wywiady terenowe, wycieczki, krótkie referaty, samodzielnie dobierane lektury.

drama

technika gromadzenia danych do oceny procesu uczenia się i osiągnięć ucznia; jest ona szansą dla uczniów mających zahamowania w kontekście wymuszającym aktywność werbalną; umożliwia zaprezentowanie umiejętności nie ujawnianych w ocenianiu klasycznym.

drożność

zasada oświatowa polegająca na organizacyjnie i prawnie przewidzianej dostępności szkół dla uczniów.

dualizm

pogląd oparty na przyjęciu istnienia dwóch niesprowadzalnych do siebie czynników.

dyplomowy abolicjonizm

podejście wychodzące od krytyki istniejącego systemu kredencjalnego; proponuje ono zniesienie relacji między poziomem i rodzajem ukończonej edukacji a aktem przyjmowania do pracy, co przyniesie zniesienie nierówności społeczno-ekonomicznych.

dyplomowy faszyzm

forma kredencjalizmu, której przedstawiciele dążyli do wykluczenia z dostępu do dyplomów osób z mniejszości tylko dlatego, że do tej mniejszości przynależą.

dyplomowy keynesizm

przekonanie, że edukacja tworzy sztuczną – opartą na dyplomach – walutę, która jest ekonomicznie użyteczna.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88