Słownik pojęć
następne » | ||
- „efekt ściekania”
założenie, że zwiększona produktywność wykształconej populacji przyniesie w dłuższym okresie zwiększony dobrobyt społeczeństw Trzeciego Świata.
- „polityka głosu”
dopuszczanie różnorodności wypowiedzi i uczenie młodych ludzi aktywnego zabierania głosu we własnych sprawach.
- „uniwersalny” projekt emancypacji
dąży on do podniesienia tego, co partykularne, do rangi tego, co absolutne; pojęcia składające się na projekt emancypacyjny to: wolność, postęp, równość, sprawiedliwość, demokracja, autonomia, które mają charakter partykularnej konstrukcji społecznej, związanej z wersją rzeczywistości, jaką posiada autor projektu.
- „upełnomocnienie”
uczenie aktywnego działania na rzecz zmiany nieakceptowanych cech życia społecznego.
- praxis
podmiotowa działalność oparta na samorefleksji, poprzez nią dokonuje się emancypacja.
- agnostycyzm
stanowisko filozoficzne wykluczające możliwość poznania absolutu (Boga), ograniczające możliwości poznawcze człowieka do zjawisk zmysłowych, negujące częściowo lub całkowicie zdolność poznania obiektywnej rzeczywistości, a zwłaszcza poznania „istoty” rzeczy, natury związków przyczynowych i prawidłowości rozwojowych występujących w świecie.
- agresja
zachowanie się podejmowane z zamiarem sprawienia bólu, cierpienia, szkody; może mieć postać zachowań fizycznych, słownych, przybierać formy pośrednie i ukryte, a także wyrażać się w czynnościach symbolicznych; może mieć charakter reaktywny, stanowiąc wyładowanie wzbudzonych emocji złości, gniewu, irytacji, lub instrumentalny – czynności podejmowanych w celu uzyskania pożądanych przedmiotów, stanów rzeczy, wartości.
- Akademia Platońska
szkoła filozoficzna funkcjonująca w gaju poświęconym Akademosowi, która przetrwała całe wieki.
- aksjologia
dział filozofii zajmujący się problematyką wartości, bada naturę wartości, ustala normy i kryteria wartościowania oraz hierarchię wartości.
- aksjologia
nauka o wartościach, teoria wartości; zajmuje się badaniem wartości, ich hierarchii i systemów.
- aktywizm
jedna z głównych idei pedagogiki Nowego Wychowania.
- aktywność wewnętrzna
jedna z form kształcenia, składały się na nią: myślenie, oglądanie, rozważanie i odczuwanie.
następne » |