Słownik pojęć
następne » | ||
- mapa poznawcza
przedstawienie informacji tekstowej w formie graficznej.
- marksizm
teoretyczne przywiązanie do kilku przynajmniej najważniejszych idei Karola Marksa; najczęściej są to: postrzeganie świata społecznego w kategoriach klas społecznych zdefiniowanych przez związki z procesami ekonomicznymi i procesami produkcji; wiara w istnienie kolejnej po kapitalizmie fazy rozwojowej, która nastąpi w wyniku rewolucji proletariatu; w ekonomii – teoria wartości jako nakładu pracy, przede wszystkim jednak odrzucenie wyzysku, który niesie prywatna kontrola procesów produkcji; praktycznie – działanie na rzecz klas uciskanych i eksploatowanych oraz rewolucji, która ma polepszyć ich sytuację.
- masa apercepcyjna
według Herbarta uprzednio nabyta wiedza.
- materializm
odmiana monizmu ontologicznego głosząca, że jedynym istniejącym bytem jest materia, do której sprowadzają się lub której modyfikacjami są wszelkie przejawy rzeczywistości.
- materializm
kierunek filozoficzny krytyczny wobec wszelkiej metafizyki, a szczególnie religii, ale także wobec poznania właściwego filozofii, teologii i sztuce.
- merytokracja
sytuacja, w której status społeczny jednostki zależy od jej udokumentowanych osiągnięć.
- merytokratyczni pluraliści
zwolennicy pluralizacji edukacji wyższej, akceptujący jednocześnie hierarchię statusu, i to zarówno w ramach systemu uniwersyteckiego, jak i między poszczególnymi sektorami kształcenia.
- merytokratyczni unitarianie
zwolennicy tradycyjnego sposobu wyłaniania elit społecznych.
- metanoia
dokonanie przewrotu mentalnego w dominującej wizji świata społecznego.
- metateoria
w szerokim znaczeniu teoria wyższego stopnia, zajmująca się interdyscyplinarnym badaniem teorii w ogóle; w wąskim znaczeniu teoria wyższego rzędu, która zajmuje się badaniem określonej teorii w ramach jednego tylko paradygmatu czy podejścia.
- metateoria wychowania
teoria posługująca się „metajęzykiem” i zajmująca się badaniem i opisywaniem innych teorii wychowania; jest ona opisującą (deskryoptywną), wartościującą (krytyczną) i normatywną teorią każdego systemu twierdzeń o wychowaniu, dysponującą kryteriami, zasadami czy normami do badania różnych teorii wychowania, by analizować ich postacie, a także ograniczenia i zalety.
- metoda kontekstualna
metoda polegająca na włączeniu nowych słów w dobrze znany kontekst językowy, sięga się w niej po materiał dobrze znany, szuka skojarzeń z nowym i obmyśla różnorakie powiązania.
następne » |