Słownik pojęć
następne » | ||
- wróg obiektywny
taki pedagog, który wprawdzie lubi swoją pracę i ceni kontakt z dziećmi, ale z racji obowiązującej w szkole przemocy strukturalnej czy symbolicznej staje się rzecznikiem Zła, wbrew własnej woli blokując lub degradując rozwój psychofizyczny swoich podopiecznych.
- wspomaganie nauczycieli w rozwoju
zastępcze określenie kształcenia, dokształcania, doskonalenia zawodowego, odnosi się do działalności, którą zazwyczaj określa się trzema pojęciami: kształcenie, dokształcanie, doskonalenie.
- wspólnota
szczególne relacje międzyludzkie – „od serca do serca”, „od osoby do osoby”- w których nie można mówić o organizacji.
- wspólnota
wszechstronny duchowy związek ludzi wynikający z naturalnego popędu; jest ona źródłem wszelkiej twórczej siły, zatem powinna stać się celem życia.
- wychowanek
- jako osoba (...) nie jest rzeczą ani rodziny, ani państwa i nikomu nie przyznaje się w tym zakresie hegemonii ze względu na jakiekolwiek aspekty;
- jest pierwszym i podstawowym czynnikiem wychowania.
- wychowanek
w szerokim znaczeniu osoba zwykle w młodym wieku poddawana wychowaniu, przy czym chodzi o działanie jakiegoś wychowawcy.
- wychowanie
świadome i celowe działanie pedagogiczne zmierzające do osiągnięcia względnie stałych skutków (zmian rozwojowych) w osobowości wychowanka.
- wychowanie
według Petera Petersena taki sam fakt, jak życie, w gruncie rzeczy całkiem tak samo nie dający się wyjaśnić; funkcja, obejmująca całą rzeczywistość, która sprawia to, co w człowieku nazywamy uduchowieniem, uczłowieczeniem, osobowością.
- wychowanie
dziedzina praktyki społecznej regulowana z jednej strony przez doświadczenie historyczne, kulturowe, polityczne oraz osobiste wraz z towarzyszącą mu mniejszą lub większą refleksją podmiotów zaangażowanych w ten proces; z drugiej strony dziedzina warunkowana przez teorie naukowe i potoczne, które konstruują wiedzę o jego istocie, a zarazem przyczyniają się do prowadzenia badań i wykorzystywania ich wyników w działaniu.
- wychowanie
oddziaływanie na czyjąś osobowość, jej formowanie, zmienianie i kształtowanie; wyzwalanie w drugiej osobie bądź grupie społecznej pożądanych stanów, jak rozwój, samorealizacja czy wzrost samoświadomości; efekt powyższych działań lub procesów.
- wychowanie
w najogólniejszym sensie świadome i celowe działanie pedagogiczne zmierzające do osiągnięcia względnie stałych skutków (zmian rozwojowych) w osobowości wychowanka.
- wychowanie (według Marii Montessori)
specyficzny rodzaj „pomocy osobie ludzkiej w osiąganiu przez nią niezależności”, to także „pomoc dawana dziecku od urodzenia w jego psychiczno-duchowym rozwoju”; w tym czasie ma miejsce stały postęp w sferze ducha i ciała, zaś jego siłą sprawczą staje się energia, będąca źródłem aktywności dziecka.
następne » |