Słownik pojęć
następne » | ||
- wiedza szkolna
wiedza obecna w programie nauczania, poparta społecznym autorytetem nauki i nie podlegająca kontekstualizacji; jest ona stała i zamknięta, ma większą wartość niż wiedza osobista uczniów.
- wiedza techniczna (techniczno-analityczna)
doświadczenie ukazujące świat (rzeczy, innych ludzi i nas samych) jako przedmiot naszych sprawczych oddziaływań, instancją tej wiedzy jest pytanie o możliwość osiągania ustanawianych przez człowieka celów.
- wiejskie zakłady wychowawcze
inaczej szkoły na wsi, przykłady to: szkoła dra Cecila Reddiego w Abbotsholm w Anglii, szkoła Edmunda Demolinsa w La Rochewe Francji, Landerziehungsheim Hermanna Lietza w Niemczech.
- Wielkie Opowieści
wszelkie dyskursy i teorie epoki modernizmu; symbolizowały one dążenie do odkrycia praw świata społecznego, do objęcia wszystkich czasów i miejsc; postmoderniści odrzucają Wielkie Opowieści; zdaniem J.F. Lyotarda wykształciły one dwa mity: wiarę, że nauka może wyzwolić ludzkość i wiarę w to, że istnieje jedność wiedzy, która kształtuje racjonalne pojmowanie człowieka, społeczeństwa i natury.
- wolność
konsekwencja rozumności, która owocuje w samodecydowaniu; J. Maritain wyróżnia wolność wyboru i wolność wewnętrzną.
- wolność
prawo do czynienia tego wszystkiego, co danej osobie sprawia radość, ale tylko na tyle, na ile nie zagraża to wolności innych osób.
- wolność (według M. Montessori)
uwalnianie się dziecka poprzez aktywny rozwój i poprzez ciężką pracę rozwoju; stawanie się wolnym jest procesem dochodzenia do niezależności; M. Montessori wyróżniła pięć rodzajów wolności: biologiczną, społeczną, pedagogiczną, moralną i metodyczną.
- wolność wewnętrzna
umiejętność samokierowania sobą, poczucie odpowiedzialności za życie swoje i innych ludzi oraz zdolność moralnego doskonalenia się.
- wolność zewnętrzna
inaczej wolność od przymusu (wolność wyboru), niezbywalne prawo człowieka.
- wolny człowiek
istota w pełni szczęśliwa, żyjąca w harmonii z pokoleniem ludzi dorosłych i starszych.
- woluntaryzm
kierunek uznający wolę za podstawową zasadę organizującą naturę człowieka; zakłada on, że przyczyną zmian, jakie zachodzą w człowieku jest on sam, a ściślej jego wola.
- wrogość subiektywna
wyraz osobistej nienawiści do dzieci, ich nielubienie.
następne » |