Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
wiedza szkolna

wiedza obecna w programie nauczania, poparta społecznym autorytetem nauki i nie podlegająca kontekstualizacji; jest ona stała i zamknięta, ma większą wartość niż wiedza osobista uczniów.

wiedza techniczna (techniczno-analityczna)

doświadczenie ukazujące świat (rzeczy, innych ludzi i nas samych) jako przedmiot naszych sprawczych oddziaływań, instancją tej wiedzy jest pytanie o możliwość osiągania ustanawianych przez człowieka celów.

wiejskie zakłady wychowawcze

inaczej szkoły na wsi, przykłady to: szkoła dra Cecila Reddiego w Abbotsholm w Anglii, szkoła Edmunda Demolinsa w La Rochewe Francji, Landerziehungsheim Hermanna Lietza w Niemczech.

Wielkie Opowieści

wszelkie dyskursy i teorie epoki modernizmu; symbolizowały one dążenie do odkrycia praw świata społecznego, do objęcia wszystkich czasów i miejsc; postmoderniści odrzucają Wielkie Opowieści; zdaniem J.F. Lyotarda wykształciły one dwa mity: wiarę, że nauka może wyzwolić ludzkość i wiarę w to, że istnieje jedność wiedzy, która kształtuje racjonalne pojmowanie człowieka, społeczeństwa i natury.

wolność

konsekwencja rozumności, która owocuje w samodecydowaniu; J. Maritain wyróżnia wolność wyboru i wolność wewnętrzną.

wolność

prawo do czynienia tego wszystkiego, co danej osobie sprawia radość, ale tylko na tyle, na ile nie zagraża to wolności innych osób.

wolność (według M. Montessori)

uwalnianie się dziecka poprzez aktywny rozwój i poprzez ciężką pracę rozwoju; stawanie się wolnym jest procesem dochodzenia do niezależności; M. Montessori wyróżniła pięć rodzajów wolności: biologiczną, społeczną, pedagogiczną, moralną i metodyczną.

wolność wewnętrzna

umiejętność samokierowania sobą, poczucie odpowiedzialności za życie swoje i innych ludzi oraz zdolność moralnego doskonalenia się.

wolność zewnętrzna

inaczej wolność od przymusu (wolność wyboru), niezbywalne prawo człowieka.

wolny człowiek

istota w pełni szczęśliwa, żyjąca w harmonii z pokoleniem ludzi dorosłych i starszych.

woluntaryzm

kierunek uznający wolę za podstawową zasadę organizującą naturę człowieka; zakłada on, że przyczyną zmian, jakie zachodzą w człowieku jest on sam, a ściślej jego wola.

wrogość subiektywna

wyraz osobistej nienawiści do dzieci, ich nielubienie.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88