Słownik pojęć
następne » | ||
- teoria wychowania
dyscyplina uważana w Polsce za jedną z podstawowych nauk pedagogicznych, zajmująca się problematyką celów, treści, metod i organizacji wychowania moralnego, społecznego, estetycznego i fizycznego.
- teorie eksplikacyjne
teorie, których istotą jest poszukiwanie uogólnień pozwalających wyjaśniać coraz szersze zakresy zdarzeń lub sądów o nich.
- teorie normatywne
teorie, które nie pojawiają się w wyniku prowadzenia badań empirycznych, gromadzenia faktów, choć mogą z nich korzystać; formułują one za pomocą metody logicznej dedukcji zbiór założeń i norm, które mają na celu organizowanie w sposób zgodny z nimi działań praktycznych.
- teorie optymalizacyjne
inaczej prakseologiczne; teorie, które określają, jakie warunki są niezbędne do wystąpienia postulowanego stanu rzeczy.
- teorie redukcyjne
określane inaczej jako empiryczne, indukcyjne; teorie charakterystyczne dla nauk pogranicza, obejmujących przedmiotem refleksji naukowej dwie lub więcej dziedzin, w wyniku czego twierdzenia jednej nauki są redukowane do twierdzeń drugiej nauki.
- teorie zaksjomatyzowane
określane inaczej jako formalne, dedukcyjne; teorie cechujące się wysoką spójnością logiczną twierdzeń, w których występują aksjomaty, czyli terminy pierwotne, naczelne, służące do zdefiniowania wszystkich pozostałych pojęć danej teorii (np. w matematyce, logice).
- teozofia
nurt światopoglądowy o charakterze okultystycznym głoszący możliwość poznania tajemnic świata boskiego za pomocą szczególnego oświecenia, które uzyskują wybrani ludzie przez ezoteryczną inicjację.
- test
metoda służąca do szacowania zjawisk nieobserwowalnych, takich jak np. wiadomości ucznia.
- test drukowany
inaczej: standaryzowany; test konstruowany przez profesjonalistów w określonym celu; z reguły spełnia wymóg standaryzacji.
- test kryterialny
test służący do porównania osiągnięć ucznia do pewnych ustalonych wcześniej poziomów wykonania, czyli kryteriów.
- test różnicujący
test służący do oceny osiągnięć danego ucznia w relacji do osiągnięć reprezentatywnej grupy uczniów dobranej do normowania testu.
- testy opracowywane przez nauczyciela
testy tworzone w konkretnym celu, dopasowane do warunków lokalnych i szczególnych potrzeb edukacyjnych.
następne » |