Słownik pojęć
następne » | ||
- szkoła uspołeczniona
typ instytucji edukacyjnej, w której niezależnie od tego, kto jest jej właścicielem (państwo, osoby prywatne, gmina czy kościół i grupy wyznaniowe), ośrodki decyzyjne dotyczące treści, form i metod edukacji mieszczą się w samej szkole; jest to pewien szczególny typ wspólnoty (samorządowej), w której to, co istotne, jest wzajemnie uzgadniane przez wszystkie środowiska z tą edukacją związane – nauczycieli, uczniów i ich rodziców; szkoła uspołeczniona to także pierwsze w życiu dzieci i młodzieży (zdarza się, że i nauczycieli) „laboratorium” demokracji, dzięki zaistnieniu w niej organu uspołeczniającego, jakim jest rada szkoły, mamy w niej do czynienia ze sprawowaniem rządów nauczycieli, uczniów i rodziców, dla nauczycieli, uczniów i rodziców, przez nauczycieli, uczniów i rodziców; to wzajemność celów, zobowiązań i interesów oraz wynikającej z nich odpowiedzialności, to partnerstwo rozumiane jako spotkanie podmiotów, równych wobec prawa; szkołę uspołecznioną cechuje jawność przez równy dostęp do informacji, znajomość praw; powstawanie opinii publicznej, tolerancja, prawo do różnienia się oraz atmosfera i możność współdziałania, współpracy, współkontrolowania, współoceniania i współdecydowania.
- szkoła waldorfska, szkoła typu Waldorf
prywatna, niezależna od systemu szkół państwowych, ich programów i rozwiązań organizacyjno-prawnych; typ szkoły stworzony przez R. Steinera, pierwsza tego typu szkoła powstała w 1919 r. w Stuttgarcie przy fabryce papierosów Waldorf – Astoria; szkoła waldorfska jest instytucją wolną w podwójnym znaczeniu: 1) niezależności od państwa i gospodarki, 2) podporządkowania procesów edukacyjnych ideałowi wolności.
- szkoły katedralne
określane inaczej jako kwadrywialne; szkoły, które realizowały wyższy stopień kształcenia: bardzo prostą arytmetykę i astronomię (konieczną do ustalania terminów ruchomych świąt kościelnych), geometrię, która zaznajamiała z geograficznym opisem ziemi i przyrody, muzykę, powiązaną ze śpiewem kościelnym.
- szkoły klasztorne
w średniowieczu szkoły, których zadaniem było przysposobienie chłopców do stanu duchownego.
- szkoły o profilu akademickim
szkoły średnie, które przygotowują młodzież do kontynuacji kształcenia na poziomie wyższym, nie uprawniają natomiast do podjęcia pracy bezpośrednio po ukończeniu nauki.
- szkoły parafialne
szkoły tworzone przy parafiach, w Polsce zaczęły powstawać w XIII-XIV wieku, przede wszystkim w miastach, liczyły często po kilkunastu uczniów, uczono w nich podstaw czytania i pisania w języku łacińskim oraz elementarnych rachunków; bardziej zaawansowane szkoły parafialne realizowały program trivium.
- szkoły poliwalentne
szkoły średnie oferujące kształcenie ogólne, techniczne lub zawodowe; programy nauczania tych szkół oraz egzaminy maturalne charakteryzują się silnym sprofilowaniem; rodzaj ukończonej szkoły oraz zdanego egzaminu maturalnego znacząco ograniczają możliwości wyboru kształcenia na poziomie wyższym.
- szkoły trywialne
szkoły, które realizowały niższy stopień kształcenia; ich program obejmował gramatykę łacińską, retorykę (objaśnianie ewangelii i czynności kancelaryjne, głównie redagowanie dokumentów, pism i listów), dialektykę.
- sztuki wyzwolone (artes liberales)
sztuki kształcące umysł wolnego obywatela, obejmowały one swoim zakresem: gramatykę, retorykę i dialektykę, arytmetykę, geometrię (Euklidesa), astronomię, muzykę; pierwszy w historii zarys wykształcenia encyklopedycznego.
- taksonomia celów kształcenia
uporządkowanie celów kształcenia i wychowania w możliwie spójny system.
- taoizm
jeden z głównych systemów chińskiej myśli filozoficznej, zainicjowany przez Lao-cy (VI w. p.n.e.); głosił duchowo-materialną jedność świata, manifestującą się w harmonii wszelkich zjawisk zachodzących w świecie, nazywanej wieloznacznym terminem tao.
- technika oceniania
rodzaj czynności podejmowanych przez nauczyciela w celu gromadzenia materiału empirycznego, umożliwiającego następnie szacowanie różnych aspektów uczenia się; dobór technik oceniania zależy przede wszystkim od postawionego celu oceniania.
następne » |