Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
szkoła uspołeczniona

typ instytucji edukacyjnej, w której niezależnie od tego, kto jest jej właścicielem (państwo, osoby prywatne, gmina czy kościół i grupy wyznaniowe), ośrodki decyzyjne dotyczące treści, form i metod edukacji mieszczą się w samej szkole; jest to pewien szczególny typ wspólnoty (samorządowej), w której to, co istotne, jest wzajemnie uzgadniane przez wszystkie środowiska z tą edukacją związane – nauczycieli, uczniów i ich rodziców; szkoła uspołeczniona to także pierwsze w życiu dzieci i młodzieży (zdarza się, że i nauczycieli) „laboratorium” demokracji, dzięki zaistnieniu w niej organu uspołeczniającego, jakim jest rada szkoły, mamy w niej do czynienia ze sprawowaniem rządów nauczycieli, uczniów i rodziców, dla nauczycieli, uczniów i rodziców, przez nauczycieli, uczniów i rodziców; to wzajemność celów, zobowiązań i interesów oraz wynikającej z nich odpowiedzialności, to partnerstwo rozumiane jako spotkanie podmiotów, równych wobec prawa; szkołę uspołecznioną cechuje jawność przez równy dostęp do informacji, znajomość praw; powstawanie opinii publicznej, tolerancja, prawo do różnienia się oraz atmosfera i możność współdziałania, współpracy, współkontrolowania, współoceniania i współdecydowania.

szkoła waldorfska, szkoła typu Waldorf

prywatna, niezależna od systemu szkół państwowych, ich programów i rozwiązań organizacyjno-prawnych; typ szkoły stworzony przez R. Steinera, pierwsza tego typu szkoła powstała w 1919 r. w Stuttgarcie przy fabryce papierosów Waldorf – Astoria; szkoła waldorfska jest instytucją wolną w podwójnym znaczeniu: 1) niezależności od państwa i gospodarki, 2) podporządkowania procesów edukacyjnych ideałowi wolności.

szkoły katedralne

określane inaczej jako kwadrywialne; szkoły, które realizowały wyższy stopień kształcenia: bardzo prostą arytmetykę i astronomię (konieczną do ustalania terminów ruchomych świąt kościelnych), geometrię, która zaznajamiała z geograficznym opisem ziemi i przyrody, muzykę, powiązaną ze śpiewem kościelnym.

szkoły klasztorne

w średniowieczu szkoły, których zadaniem było przysposobienie chłopców do stanu duchownego.

szkoły o profilu akademickim

szkoły średnie, które przygotowują młodzież do kontynuacji kształcenia na poziomie wyższym, nie uprawniają natomiast do podjęcia pracy bezpośrednio po ukończeniu nauki.

szkoły parafialne

szkoły tworzone przy parafiach, w Polsce zaczęły powstawać w XIII-XIV wieku, przede wszystkim w miastach, liczyły często po kilkunastu uczniów, uczono w nich podstaw czytania i pisania w języku łacińskim oraz elementarnych rachunków; bardziej zaawansowane szkoły parafialne realizowały program trivium.

szkoły poliwalentne

szkoły średnie oferujące kształcenie ogólne, techniczne lub zawodowe; programy nauczania tych szkół oraz egzaminy maturalne charakteryzują się silnym sprofilowaniem; rodzaj ukończonej szkoły oraz zdanego egzaminu maturalnego znacząco ograniczają możliwości wyboru kształcenia na poziomie wyższym.

szkoły trywialne

szkoły, które realizowały niższy stopień kształcenia; ich program obejmował gramatykę łacińską, retorykę (objaśnianie ewangelii i czynności kancelaryjne, głównie redagowanie dokumentów, pism i listów), dialektykę.

sztuki wyzwolone (artes liberales)

sztuki kształcące umysł wolnego obywatela, obejmowały one swoim zakresem: gramatykę, retorykę i dialektykę, arytmetykę, geometrię (Euklidesa), astronomię, muzykę; pierwszy w historii zarys wykształcenia encyklopedycznego.

taksonomia celów kształcenia

uporządkowanie celów kształcenia i wychowania w możliwie spójny system.

taoizm

jeden z głównych systemów chińskiej myśli filozoficznej, zainicjowany przez Lao-cy (VI w. p.n.e.); głosił duchowo-materialną jedność świata, manifestującą się w harmonii wszelkich zjawisk zachodzących w świecie, nazywanej wieloznacznym terminem tao.

technika oceniania

rodzaj czynności podejmowanych przez nauczyciela w celu gromadzenia materiału empirycznego, umożliwiającego następnie szacowanie różnych aspektów uczenia się; dobór technik oceniania zależy przede wszystkim od postawionego celu oceniania.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88