Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
system oświatowo-wychowawczy

ogół odpowiednio powiązanych ze sobą placówek i instytucji kształcenia i wychowania.

system szkolny

inaczej ustrój szkolny.

sytuacja wychowawcza

czasowy układ warunków towarzyszących interakcji wychowawczej, w którym wychowanek dysponuje możliwością wyboru któregoś spośród zachowań.

szkolne środowisko uczenia się

środowisko, które tworzą zarówno zasoby materialne (architektura szkoły, wyposażenie w pomoce naukowe), jak i ludzie (członkowie szkolnej społeczności); środowisko rozumiane jest jako zespół zewnętrznych wobec jednostki bodźców, stanowi ono kontekst nadający jakość szkolnej codzienności i warunkuje efekty uczenia się.

szkoła alternatywna

szkoła powstała na przełomie XIX i XX w., propagująca usytuowanie ucznia i jego naturalnych potrzeb rozwojowych w centrum oddziaływań edukacyjnych oraz dostosowanie oferty do indywidualnych możliwości ucznia.

szkoła frankfurcka

krytyczna szkoła marksizmu, która powstała we Frankfurcie w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku i skupiła się wokół Instytutu Badań Społecznych założonego w 1923 roku.

szkoła nowoczesna

jest to miejsce uczenia się w elastycznie tworzonych małych grupach roboczych; aktywność uczniów jest ześrodkowana na wspólnym dociekaniu istoty rzeczy i interdyscyplinarnym oglądzie badanego procesu; styl kierowania ich pracą można określić jako demokratyczny; akcentuje się sam proces uczenia, dużą wagę przywiązuje się do wielości materiałów edukacyjnych.

szkoła pracy

nazwa różnych kierunków pedagogicznych, których wspólnym założeniem było przeciwstawienie się szkole jednostronnie intelektualistycznej oraz powiązanie nauczania z różnymi formami aktywności i pracy twórczej uczniów.

szkoła realna

inaczej gimnazjum realne, typ szkoły średniej, którego początki sięgają XVIII wieku w Niemczech i reform oświatowych Wielkiej Rewolucji Francuskiej, jest to typ szkoły średniej bardziej praktycznej niż gimnazjum klasyczne, szkoła ta wyposaża w znajomość języków nowożytnych oraz akcentuje w programie nauczania nauki przyrodnicze: biologię, chemię, fizykę i geologię.

szkoła romantyczna

szkoła, która jest miejscem w pełni zindywidualizowanego nauczania; uczniowie zdobywają wiedzę według indywidualnych planów, natomiast nauczyciel rezygnuje z autorytetu opartego na władzy na rzecz wychodzenia naprzeciw potrzebom edukacyjnym każdej jednostki.

Szkoła Rycerska

założona w 1765 r. przez Stanisława Augusta Poniatowskiego, pod nazwą Kurpusu Kadetów, szkoła kształcąca młodzież w duchu patriotyzmu i kultury oświeceniowej.

szkoła tradycyjna

szkoła konserwatywna, odwołująca się do absolutnych, ponadczasowych i uniwersalnych wartości oraz możliwości poznania świata poprzez zmysły i rozumowanie; jej ideologia oparta była na transmisji kulturowej, natomiast celem kształcenia była akceptacja swojego miejsca w życiu; charakteryzowała się autokratycznymi stosunkami nauczyciela z uczniem oraz przekazem wiedzy i modelowaniem zachowań.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88