Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
studium generale

inaczej szkoła powszechna, termin użyty w dyplomie fundacyjnym uniwersytetu krakowskiego, ogłoszonym w 1364 roku przez Kazimierza Wielkiego; miało być ono „nauk przemożnych perłą” i „orzeźwiającym źródłem”, z którego pełności mogliby „czerpać wszyscy naukami napoić się pragnący”.

styl nauczania

ogólne podejście do pracy z uczniem, będące funkcją wiedzy naukowej i potocznej, przekonań i postaw ukształtowanych na bazie doświadczeń edukacyjnych oraz aktualnych warunków społecznych i materialnych szkoły.

styl negocjacyjny

styl nauczania, dla którego kluczowe jest założenie, że wiedza „nie przychodzi” do szkoły z zewnątrz, ale jest tworzona w procesie interakcji nauczyciela i ucznia; uczeń jest traktowany jako badacz, korzystający z wielości źródeł oraz używający własnego języka i wyobraźni do uzyskiwania coraz lepszego rozumienia świata (tworzenia jego obrazu).

styl ramowy (zindywidualizowany)

styl, w którym nauczanie jest pojmowane jako rodzaj sztuki; polega ono bardziej na wspieraniu, zachęcaniu, ułatwianiu, byciu po stronie ucznia, podążaniu za nim, niż na nauczaniu sensu stricto; w centrum tego stylu znajduje się pojmowanie nauczania jako tworzenia warunków, w ramach których jednostka osiąga samoaktualizację i autentyczność.

styl zamknięty

styl nauczania, w którym punkt ciężkości jest ulokowany po stronie nauczyciela, to on pełni w procesie nauczania/uczenia się kierowniczą rolę; w stylu zamkniętym dużą wagę przywiązuje się do treści kształcenia, dzielenia ich na małe porcje, unikania wszelkich tematów „pobocznych”, mogących utrudnić trzymanie się wyznaczonego programem kursu; kontakt między nauczycielem a uczniem cechuje dystans, nauczyciel pracuje z całą klasą (nie różnicuje zadań).

subdyscyplina naukowa

dział dyscypliny naukowej, którego przedmiot stanowi wybrany obszar, np. pedagogika społeczna jako subdyscyplina pedagogiczna zajmuje się środowiskowymi uwarunkowaniami procesów edukacyjnych.

subiektywizm pedagogiczny

jeden z członów charakterystycznej dla Nowego Wychowania dychotomii. Osią subiektywizmu pedagogicznego było uznanie wychowania jako procesu odśrodkowego polegającego na mniej lub bardziej swobodnej ekspresji, a więc z ograniczeniem lub wykluczeniem oddziaływań zewnętrznych wywieranych za pomocą nauczania w dydaktyce i przymusu w dziedzinie wychowania moralnego. Subiektywizm korelował z indywidualizmem w teorii wychowania oraz z intuicjonizmem w teorii uczenia się.

symulacja

zastąpienie sytuacji rzeczywistej przez jej model w celach zabawowych (gra symulacyjna) bądź dydaktycznych.

synergia

tworzenie wspólnoty osób uczących się.

system edukacyjny

struktura umożliwiająca zapewnienie efektywnej edukacji, prowadzącej do osiągnięcia celów zgodnych z rzeczywistymi potrzebami edukacyjnymi grupy, dla której został stworzony; w wąskim ujęciu system szkolny, czyli układ szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych od przedszkola po studia podyplomowe, powołanych do realizacji określonych zadań.

system klasowo-lekcyjny

forma nauczania zbiorowego, charakteryzująca się niezwykle przejrzystą strukturą i łatwością w zarządzaniu; stanowi on stały element szkoły tradycyjnej, autorytarnej, opartej na pozytywistycznej koncepcji wiedzy i behawiorystycznej koncepcji uczenia się.

system monitorialny

system wzajemnego nauczania się dzieci, którego twórcami byli Andrew Bell i Joseph Lancaster; powstał on około 1800 r. w Anglii. Nauczanie w tym systemie odbywało się w dużej sali, w której tłum dzieci dzielił się na grupy wedle wieku i pojętności. Nauczyciel wyuczał najstarszych i najzdolniejszych, a ci z kolei uczyli młodszych.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88