Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
reformy strukturalne

reformy, które wiążą się nie tyle ze zmianami wewnątrz systemu oświatowego, ile z całą jego strukturą, w tym szczególnie:

  • z systemem finansowania (np. regulacje płac nauczycieli),
  • ze zmianami statusu nauczycieli,
  • z mechanizmami sprawowania władzy (nadzoru pedagogicznego) w systemie oświatowym,
  • ze zmianą czasu trwania obowiązkowej nauki,
  • ze zmianą typów szkół, z relacjami między typami i poziomami kształcenia, certyfikatami, kwalifikacjami itp.
reformy systemowe

reformy, które dotyczą rzeczywistej zmiany paradygmatu, przenikającej do „wewnętrznej logiki” systemu oświatowego; jest to typ reform głębokich, sięgających do zmian instytucjonalnych, organizacyjnych, wiążących się ze zmianą relacji między systemem oświatowym a systemem społecznym (np. nowa definicja państwa, decentralizacja kształcenia, liberalizacja rynku podręczników szkolnych, dostosowanie systemu zarządzania oświatą do nowej struktury państwa), radykalną zmianą kontroli jakości i efektywności kształcenia.

rekonceptualizm

twórcze rozwinięcie idei zmiany świata dzięki edukacji angażującej się w jego sprawy i postrzeganie nauczycieli jako awangardy nowego ładu społecznego; formułuje on „pedagogikę dla uciśnionych” traktującą dialog między uczniami i dorosłymi pragnącymi zmian jako drogę do osiągnięcia krytycznego okresu transformacji.

rekonstrukcjonizm

określany mianem „amerykańskiej filozofii kryzysu”, wnosi sprzeciw wobec idei neutralności szkoły i żądanie przyznania nauczycielom i uczniom prawa do opowiadania się za czymś, okazywania stronniczości wynikającej z rozumowania i wiedzy.

relatywizm kulturowy

dyrektywa metodologiczna powstała na gruncie antropologii kulturowej i etnologii, postulująca obiektywizm i antydeterminizm w badaniach zjawisk kulturowych, wypływająca z założenia o niepowtarzalności kultur; relatywizm kulturowy w skrajnej postaci zabrania wszelkiego wartościowania zjawisk kulturowych oraz usprawiedliwiania ingerencji w kultury obce, w wersji umiarkowanej postuluje umiarkowane wartościowanie faktów kulturowych, z punktu widzenia kultury reprezentowanej przez badacza oraz ostrożność przy porównywaniu różnych kultur.

religia

zjawisko różnorodnie definiowane i opisywane z wielu perspektyw.

represja

wyparcie; psychol. pojęcie wywodzące się z psychoanalizy, oznaczające najbardziej elementarny z mechanizmów obronnych; jego działanie polega na niedopuszczaniu do świadomości lub wtórnym z niej usuwaniu popędów, potrzeb, spostrzeżeń, myśli, uczuć wywołujących lęk; według S. Freuda wyparcie przebiega nieświadomie, natomiast czynniki wyparte ze świadomości nie giną, lecz stanowią jeden z istotnych mechanizmów motywujących ludzkie postępowanie; wyparte treści przejawiają się pośrednio w marzeniach sennych, fantazjach, czynnościach pomyłkowych itp.; nadmierne wyparcie pozbawia człowieka energii życiowej i prowadzi do nerwicy; wyparcie jest głównym mechanizmem obronnym w zaburzeniach histerycznych; prawdopodobnie stanowi ważny składnik innych mechanizmów obronnych.

reprodukcja

odtwarzanie istniejącego w społeczeństwie systemu statusów.

reprodukcja dyplomów

zjawisko polegające na tym, że dzieci osób z dyplomami akademickimi zdobywają dyplomy, dzieci robotników kończą zwykle edukację na szkole zawodowej.

reprodukcja kulturowa

tworzenie przez edukację społecznego przeświadczenia o „egalności” oraz „nielegalności” określonych praktyk kulturowych; na przykład programy nauczania odzwierciedlają przede wszystkim kulturę społecznych elit – tzw. kulturę wysoką; włączenie jej tekstów i wartości do programu szkolnego czyni z niej kulturę „legalną”, jednocześnie pozbawiając takiego statusu teksty i wartości innych kultur.

retoryka

w starożytności jedna z siedmiu sztuk wyzwolonych, w rzymskiej „teorii” pedagogicznej wykształcenie retoryczne zyskało naczelne miejsce, sztuka przemawiania była umiejętnością niezbędną dla każdego Rzymianina.

rewolucja personalistyczna

rewolucja dokonująca się na bazie dobrej woli; personalizm głosi rewolucję duchową i pokojową, odrzucając przemoc lub powstanie zbrojne.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88