Słownik pojęć
następne » | ||
- przełom antypozytywistyczny
zmiana w sposobie myślenia o roli poznania naukowego; ograniczenie monopolu orientacji pozytywistycznej.
- przemoc
pojęcie używane zamiennie z terminem agresja; agresywne zachowanie; mówi się o przemocy fizycznej, psychicznej, werbalnej, seksualnej, przemocy przeciwko kobietom, rasistowskiej, strukturalnej, dokonuje się też zróżnicowań na przemoc personalną, ekspresywną, instrumentalną itd.
- pseudowychowanie
będąc czymś, objawia się takim, jakim nie jest, to znaczy będąc czymś różnym od wychowania, objawia się jako wychowanie, ukrywa to, czym jest, a przedstawia się jako to, czym nie jest.
- psychoanaliza
koncepcja teoretyczna stworzona przez Sigmunda Freuda, następnie rozwijana i modyfikowana przez wielu kontynuatorów; strukturę, funkcjonowanie i rozwój człowieka wyjaśnia działaniem nieświadomych mechanizmów motywacyjnych pozostających we wzajemnym konflikcie; jest to również metoda diagnozy i terapii zaburzeń psychicznych.
- psychologia eksperymentalna
bardzo ogólny termin, który może być stosowany na określenie każdego podejścia do badania zagadnień psychologicznych, które wykorzystuje procedury eksperymentalne. Kiedyś był to termin występujący tylko w psychologii „laboratoryjnej”, obecnie stosowany szerzej.
- psychologia rozwojowo-wychowawcza
osobliwe połączenie teorii psychologicznej z konstruowaniem pedagogii.
- psychologizm
mało racjonalne zafascynowanie psychologią jako nauką wytwarzającą najbardziej podstawową, ważną i pożądaną wiedzę o człowieku, którą można wykorzystać w projektowaniu działań zmierzających do kształtowania człowieka określonej jakości.
- psychologizm pedagogiczny
patrz: psychologizm
- public schools
typ prywatnej internatowej klasycznej szkoły „fundacyjnej”, ukształtowany w Anglii na początku XIX wieku, a następnie udoskonalony przez wielostronne reformy Thomasa Arnolda, rektora sławnej szkoły w Rugby.
- qizm
eksponowanie roli ilorazu inteligencji jako czynnika sukcesu edukacyjnego i generalnie – życiowego.
- racjonalizm
kierunek filozoficzny zapoczątkowany przez Kartezjusza, który akcentował zasadę cogito ergo sum i domagał się „jasnych i wyraźnych” metod we wszelkich badaniach naukowych i w każdym myśleniu filozoficznym.
- racjonalność emancypacyjna
racjonalność zmierzająca do poszukiwania możliwości wyzwalania się z wcześniej stworzonego i zaakceptowanego świata.
następne » |