Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
przełom antypozytywistyczny

zmiana w sposobie myślenia o roli poznania naukowego; ograniczenie monopolu orientacji pozytywistycznej.

przemoc

pojęcie używane zamiennie z terminem agresja; agresywne zachowanie; mówi się o przemocy fizycznej, psychicznej, werbalnej, seksualnej, przemocy przeciwko kobietom, rasistowskiej, strukturalnej, dokonuje się też zróżnicowań na przemoc personalną, ekspresywną, instrumentalną itd.

pseudowychowanie

będąc czymś, objawia się takim, jakim nie jest, to znaczy będąc czymś różnym od wychowania, objawia się jako wychowanie, ukrywa to, czym jest, a przedstawia się jako to, czym nie jest.

psychoanaliza

koncepcja teoretyczna stworzona przez Sigmunda Freuda, następnie rozwijana i modyfikowana przez wielu kontynuatorów; strukturę, funkcjonowanie i rozwój człowieka wyjaśnia działaniem nieświadomych mechanizmów motywacyjnych pozostających we wzajemnym konflikcie; jest to również metoda diagnozy i terapii zaburzeń psychicznych.

psychologia eksperymentalna

bardzo ogólny termin, który może być stosowany na określenie każdego podejścia do badania zagadnień psychologicznych, które wykorzystuje procedury eksperymentalne. Kiedyś był to termin występujący tylko w psychologii „laboratoryjnej”, obecnie stosowany szerzej.

psychologia rozwojowo-wychowawcza

osobliwe połączenie teorii psychologicznej z konstruowaniem pedagogii.

psychologizm

mało racjonalne zafascynowanie psychologią jako nauką wytwarzającą najbardziej podstawową, ważną i pożądaną wiedzę o człowieku, którą można wykorzystać w projektowaniu działań zmierzających do kształtowania człowieka określonej jakości.

psychologizm pedagogiczny

patrz: psychologizm

public schools

typ prywatnej internatowej klasycznej szkoły „fundacyjnej”, ukształtowany w Anglii na początku XIX wieku, a następnie udoskonalony przez wielostronne reformy Thomasa Arnolda, rektora sławnej szkoły w Rugby.

qizm

eksponowanie roli ilorazu inteligencji jako czynnika sukcesu edukacyjnego i generalnie – życiowego.

racjonalizm

kierunek filozoficzny zapoczątkowany przez Kartezjusza, który akcentował zasadę cogito ergo sum i domagał się „jasnych i wyraźnych” metod we wszelkich badaniach naukowych i w każdym myśleniu filozoficznym.

racjonalność emancypacyjna

racjonalność zmierzająca do poszukiwania możliwości wyzwalania się z wcześniej stworzonego i zaakceptowanego świata.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88