Słownik pojęć
następne » | ||
- postawa
względnie trwała dyspozycja przejawiająca się w zachowaniach, których cechą jest pozytywny lub negatywny stosunek emocjonalny do jakiegoś przedmiotu, osób, sytuacji.
- postmodernizm
według J. Baudrillarda i J.-F. Lyotarda nowy etap historii i nowa formacja społeczno-kulturowa, wyłaniają się w niej nowe typy informacji, wiedzy i technologii; według F. Jamesona postmodernizm to „kulturowa logika późnego kapitalizmu.
- postmodernizm
prąd umysłowy (intelektualny), dla którego punktem wyjścia jest rozbicie globalnego modelu uzasadniającego poszczególne teorie wychowania w ich metanarracjach.
- postpopperyzm
nurt filozoficzny, do którego zaliczane są analizy epistemologiczne takich filozofów, jak T. Kuhn, I. Lakatos, P. Fayerabend; przyczynia się on do demistyfikacji „nabożnego” stosunku do nauki.
- potoczna teoria wychowania
rodzaj osobistej, zdroworozsądkowej wiedzy o wychowaniu, będącej zbiorem wewnętrznie ze sobą powiązanych przekonań czy idei na temat istoty, genezy, celów, uzasadnień i sposobów wychowywania innych.
- potrzeba
potencjalny lub rzeczywisty stan braku czegoś, co jest niezbędne do utrzymania osobnika przy życiu, umożliwienia mu rozwoju, zachowania gatunku, utrzymania określonej roli społecznej itp.
- pozytywizm
prąd filozoficzny, któremu początek dał August Comte (1798-1857), filozofia Comte’a trzymała się faktów i unikała spekulacji, podejmowała ona tematy „pożyteczne”, chciała bowiem służyć polepszaniu życia człowieka. Dewizami filozofii Comte’a były: ludzkość, porządek, postęp.
- pozytywizm
w filozofii dążenie do stworzenia programu naukowej filozofii i naukowego światopoglądu; formacja intelektualna oraz styl myślenia o edukacji i oświacie mające swoje uzasadnienie w „filozofii pozytywnej”, korespondującej z nią koncepcji nauki powstałej w świecie nowoczesnym oraz wpisującej się w ten nurt pedagogiki jako dyscypliny naukowej.
- prace praktyczne
jedna z bardziej nowoczesnych, wartościowych, lecz rzadko wykorzystywanych technik oceniania; dzięki niej nauczyciel ma możliwość sprawdzania kompetencji uczniów poprzez aplikowanie wiedzy szkolnej w realnym życiu; prace uczniów ujawniają operacyjność wiedzy i zdolności oraz umiejętności uczniów nie poddające się pisemnemu czy ustnemu ocenianiu.
- pragmatyzm
kierunek filozoficzny powstały w końcu XIX w. w Stanach Zjednoczonych, postulujący praktyczny sposób myślenia i działania, uzależniający prawdziwość twierdzeń od ich praktycznych skutków, czyli przyjmujący użyteczność za kryterium prawdy.
- pragmatyzm
jedna z najbardziej nośnych koncepcji pedagogicznych XX wieku; filozoficzna reakcja na doświadczenia amerykańskich osadników, przesuwających granice Ameryki na Zachód.
- pragmatyzm
kierunek filozoficzny powstały w końcu XIX wieku w Stanach Zjednoczonych; głosił, że prawdziwość sądu lub zdania polega na jego przydatności do skutecznych działań (użyteczność jako kryterium prawdy).
następne » |