Słownik pojęć
następne » | ||
- paradygmat pedagogiczny (w odniesieniu do pedagogiki)
zbiór ogólnych przesłanek (założeń) koniecznych do zdefiniowania edukacji, stanowiących punkt wyjścia badań nad nią oraz budowania jej teorii.
- paradygmat strukturalistyczny
zespół przesłanek zakładających, że istnieją obiektywne struktury, w których przebiega życie ludzkie, a wyjaśnienie ich deterministycznych zależności nadaje sens i kierunek zaplanowanej interwencji w obiektywny świat społeczny.
- pedagog
w języku greckim paidagogós; od dwóch słów: país, w dopełniaczu paídos – chłopiec i ago – prowadzę (agogós – przewodnik), czyli opiekun, osoba „prowadząca” chłopca.
- pedagogia
zespół środków i metod wychowania stosowanych przez nauczycieli; odnosi się ona do praktyki, sztuki wychowania w odróżnieniu od pedagogiki, która jest teoretyczno-naukową refleksją dotyczącą praktyki edukacyjnej.
- pedagogika
dziedzina (dyscyplina) nauki zajmująca się badaniem szeroko rozumianych procesów edukacyjnych oraz uwarunkowań dyskursu edukacyjnego.
- pedagogika
dziedzina (dyscyplina) nauki zajmująca się badaniem szeroko rozumianych procesów edukacyjnych oraz uwarunkowań dyskursu edukacyjnego.
- pedagogika antyautorytarna
prąd w naukach o wychowaniu, który został ukształtowany w opozycji do różnych odmian autorytaryzmu i totalitaryzmu w świecie, w tym przede wszystkim w procesie kształcenia i wychowania młodego pokolenia.
- pedagogika eksperymentalna
termin zaproponowany przez E. Meumanna w pracy Wykłady o pedagogice eksperymentalnej (1911). W przeciwieństwie do historycznej pedagogiki filozoficznej oraz rozwijającej się w tym samym czasie filozofii i pedagogiki neokantowskiej, według E. Meumanna pedagogika eksperymentalna wolna jest od jakichkolwiek spekulacji, jest obiektywna i niezależna od politycznych, społecznych czy religijnych wpływów.
- pedagogika empiryczna
kierunek pedagogiki zapoczątkowany w XIX wieku, dążący w oparciu o badania empiryczne do nadania pedagogice statusu autonomicznej dyscypliny naukowej.
- pedagogika Gestalt
inaczej: pedagogika postaci; koncepcja pedagogiczna przyjmująca, że człowiek jako jedność psychofizyczna formuje swą tożsamość poprzez interakcje ze społecznym i ekologicznym środowiskiem; interakcje te, nazywane „kontaktem”, polegają na twórczym, obustronnym dostosowaniu między organizmem a otoczeniem.
- pedagogika humanistyczna
inaczej pedagogika duchowa; syntetyczne określenie nurtów pedagogicznych, którym początek dało metodologiczne wyodrębnienie nauk humanistycznych przez W. Dilthey’a; istotą pedagogiki humanistycznej jest podkreślanie znaczenia fenomenu duchowości, rozumianego jako „uczłowieczenie jednostki ludzkiej”.
- pedagogika humanistyczna
nazwa różnych kierunków pedagogiki, których podstawę stanowi pojęcie człowieka w powiązaniu z kulturą danej epoki.
następne » |