Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
paradygmat pedagogiczny (w odniesieniu do pedagogiki)

zbiór ogólnych przesłanek (założeń) koniecznych do zdefiniowania edukacji, stanowiących punkt wyjścia badań nad nią oraz budowania jej teorii.

paradygmat strukturalistyczny

zespół przesłanek zakładających, że istnieją obiektywne struktury, w których przebiega życie ludzkie, a wyjaśnienie ich deterministycznych zależności nadaje sens i kierunek zaplanowanej interwencji w obiektywny świat społeczny.

pedagog

w języku greckim paidagogós; od dwóch słów: país, w dopełniaczu paídos – chłopiec i ago – prowadzę (agogós – przewodnik), czyli opiekun, osoba „prowadząca” chłopca.

pedagogia

zespół środków i metod wychowania stosowanych przez nauczycieli; odnosi się ona do praktyki, sztuki wychowania w odróżnieniu od pedagogiki, która jest teoretyczno-naukową refleksją dotyczącą praktyki edukacyjnej.

pedagogika

dziedzina (dyscyplina) nauki zajmująca się badaniem szeroko rozumianych procesów edukacyjnych oraz uwarunkowań dyskursu edukacyjnego.

pedagogika

dziedzina (dyscyplina) nauki zajmująca się badaniem szeroko rozumianych procesów edukacyjnych oraz uwarunkowań dyskursu edukacyjnego.

pedagogika antyautorytarna

prąd w naukach o wychowaniu, który został ukształtowany w opozycji do różnych odmian autorytaryzmu i totalitaryzmu w świecie, w tym przede wszystkim w procesie kształcenia i wychowania młodego pokolenia.

pedagogika eksperymentalna

termin zaproponowany przez E. Meumanna w pracy Wykłady o pedagogice eksperymentalnej (1911). W przeciwieństwie do historycznej pedagogiki filozoficznej oraz rozwijającej się w tym samym czasie filozofii i pedagogiki neokantowskiej, według E. Meumanna pedagogika eksperymentalna wolna jest od jakichkolwiek spekulacji, jest obiektywna i niezależna od politycznych, społecznych czy religijnych wpływów.

pedagogika empiryczna

kierunek pedagogiki zapoczątkowany w XIX wieku, dążący w oparciu o badania empiryczne do nadania pedagogice statusu autonomicznej dyscypliny naukowej.

pedagogika Gestalt

inaczej: pedagogika postaci; koncepcja pedagogiczna przyjmująca, że człowiek jako jedność psychofizyczna formuje swą tożsamość poprzez interakcje ze społecznym i ekologicznym środowiskiem; interakcje te, nazywane „kontaktem”, polegają na twórczym, obustronnym dostosowaniu między organizmem a otoczeniem.

pedagogika humanistyczna

inaczej pedagogika duchowa; syntetyczne określenie nurtów pedagogicznych, którym początek dało metodologiczne wyodrębnienie nauk humanistycznych przez W. Dilthey’a; istotą pedagogiki humanistycznej jest podkreślanie znaczenia fenomenu duchowości, rozumianego jako „uczłowieczenie jednostki ludzkiej”.

pedagogika humanistyczna

nazwa różnych kierunków pedagogiki, których podstawę stanowi pojęcie człowieka w powiązaniu z kulturą danej epoki.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88