Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
ocenianie społeczno-wychowawcze

ocenianie oparte na wielu kryteriach.

ocenianie sumujące

ocenianie występujące w końcowym momencie realizacji programu, ma ono za zadanie ocenić osiągnięcia ucznia w zakresie realizowanego programu oraz jego całościową wiedzę i umiejętności.

ocenianie systemowe

ocenianie dotyczące systemu edukacyjnego lub jego elementów.

odpytywanie

rozmowa między nauczycielem a uczniem, gdzie pierwszy formułuje pytania i polecenia, na które drugi odpowiada lub które wykonuje antycypując prawidłowe, z punktu widzenia nauczyciela, wykonanie.

ofiara

1. danie czegoś komuś, złożenie czegoś na jakiś cel, ofiarowanie, dar; 2.–wyrzeczenie się czegoś cennego, poświęcenie; 3. osoba poszkodowana, bezradna wobec czyjejś przemocy; 4. pot. osoba mało energiczna, niezdara, fajtłapa, oferma; tu: ofiara agresji.

okresy szczególnej wrażliwości

„absorbująca psychika”, czyli okresy występujące w życiu dziecka, podczas których jest ono szczególnie podatne na pewien określony rodzaj bodźców płynących ze środowiska, co pozwala mu chłonąć wrażenia i zdobywać wiedzę, co zapewnia jego wszechstronny rozwój; M. Montessori wyróżniła trzy takie okresy w życiu dziecka.

ontologia

dział filozofii stawiający pytania o naturę bytu.

opis etnograficzny

opis danych uzyskanych drogą obserwacji etnograficznej w języku doświadczenia, jakie z terenu wyniósł badacz.

ortodoksja

dominacja orientacji pozytywistycznej w wytwarzaniu wiedzy naukowej.

osoba

„pochodzi od zwrotu „o sobie” (samym): w pojęciu tym zawarte jest stwierdzenie o człowieku jako człowieku, w jego formie, indywidualności, w jego sposobie życia jako bytu osobnego, oddzielonego od rzeczy i od otoczenia, jednostkowego i niepowtarzalnego”;
„osoba jest istnieniem uformowanym na podstawach wewnętrzności, zdeterminowanym przez ducha i działającym w duchu”.

osobowość

zespół stałych właściwości i procesów psychofizycznych, odróżniających daną jednostkę od innych, wpływający na organizację jej zachowania, a więc na słabość w nabywaniu i porządkowaniu doświadczeń, wiadomości i sprawności, w reagowaniu emocjonalnym, w stosunkach z innymi ludźmi oraz na stałość w wyborze celów i wartości.

ośrodki zainteresowań

koncepcja nauczania i wychowania dzieci zaproponowana przez belgijskiego lekarza i pedagoga Ovde’a Decroly.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88