Słownik pojęć
następne » | ||
- ocenianie społeczno-wychowawcze
ocenianie oparte na wielu kryteriach.
- ocenianie sumujące
ocenianie występujące w końcowym momencie realizacji programu, ma ono za zadanie ocenić osiągnięcia ucznia w zakresie realizowanego programu oraz jego całościową wiedzę i umiejętności.
- ocenianie systemowe
ocenianie dotyczące systemu edukacyjnego lub jego elementów.
- odpytywanie
rozmowa między nauczycielem a uczniem, gdzie pierwszy formułuje pytania i polecenia, na które drugi odpowiada lub które wykonuje antycypując prawidłowe, z punktu widzenia nauczyciela, wykonanie.
- ofiara
1. danie czegoś komuś, złożenie czegoś na jakiś cel, ofiarowanie, dar; 2.–wyrzeczenie się czegoś cennego, poświęcenie; 3. osoba poszkodowana, bezradna wobec czyjejś przemocy; 4. pot. osoba mało energiczna, niezdara, fajtłapa, oferma; tu: ofiara agresji.
- okresy szczególnej wrażliwości
„absorbująca psychika”, czyli okresy występujące w życiu dziecka, podczas których jest ono szczególnie podatne na pewien określony rodzaj bodźców płynących ze środowiska, co pozwala mu chłonąć wrażenia i zdobywać wiedzę, co zapewnia jego wszechstronny rozwój; M. Montessori wyróżniła trzy takie okresy w życiu dziecka.
- ontologia
dział filozofii stawiający pytania o naturę bytu.
- opis etnograficzny
opis danych uzyskanych drogą obserwacji etnograficznej w języku doświadczenia, jakie z terenu wyniósł badacz.
- ortodoksja
dominacja orientacji pozytywistycznej w wytwarzaniu wiedzy naukowej.
- osoba
„pochodzi od zwrotu „o sobie” (samym): w pojęciu tym zawarte jest stwierdzenie o człowieku jako człowieku, w jego formie, indywidualności, w jego sposobie życia jako bytu osobnego, oddzielonego od rzeczy i od otoczenia, jednostkowego i niepowtarzalnego”;
„osoba jest istnieniem uformowanym na podstawach wewnętrzności, zdeterminowanym przez ducha i działającym w duchu”.- osobowość
zespół stałych właściwości i procesów psychofizycznych, odróżniających daną jednostkę od innych, wpływający na organizację jej zachowania, a więc na słabość w nabywaniu i porządkowaniu doświadczeń, wiadomości i sprawności, w reagowaniu emocjonalnym, w stosunkach z innymi ludźmi oraz na stałość w wyborze celów i wartości.
- ośrodki zainteresowań
koncepcja nauczania i wychowania dzieci zaproponowana przez belgijskiego lekarza i pedagoga Ovde’a Decroly.
następne » |