Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
obserwacja zachowań uczniów

immanentny element nauczania, który nie zakłóca toku pracy a jednocześnie pozwala zgromadzić materiał charakteryzujący się wysokim stopniem rzetelności i trafności; wszelkie uwagi dotyczące uczniowskiego zachowania czy wykonania zadań.

obserwacja zdarzeń krytycznych

metoda polegająca na skierowaniu uwagi badacza na konkretny element badanego terenu.

ocena

sąd wartościujący, przybierający dowolną formę wypowiedzi, wyrażający pozytywne bądź negatywne ustosunkowanie się do przedmiotu oceny.

ocenianie ciągłe (wewnętrzne)

postępowanie, dzięki któremu nauczyciel w sposób systematyczny monitoruje postępy swoich uczniów (w trakcie procesu pedagogicznego obserwuje on jednocześnie rezultaty i poziom pracy uczniów, którzy biorą w nim udział).

ocenianie diagnostyczne

ocenianie polegające na gromadzeniu konkretnych informacji w celu diagnozowania słabych i mocnych stron ucznia (w celu efektywnego planowania jego przyszłej nauki i rozwoju).

ocenianie dydaktyczne

ocenianie oparte wyłącznie na kryteriach programowych.

ocenianie indywidualne

ocenianie dotyczące pojedynczego ucznia.

ocenianie ipsatywne

ocenianie, które ma miejsce wtedy, gdy uczniowie sami określają punkty wyjścia (warunki wyjściowe) w momencie opracowywania planu działania czy planu rozwoju.

ocenianie jednorazowe (zewnętrzne)

egzamin lub konkurs służący ustaleniu pewnego bilansu na zakończenie jakiegoś cyklu kształcenia; realizowane jest ono przez jednostki nie biorące do tej pory bezpośredniego udziału w kształceniu osób egzaminowanych.

ocenianie kryterialne

ocenianie, w którym osiągnięcia uczniów odnoszone są do wcześniej określonych konkretnych kryteriów.

ocenianie kształtujące

ocenianie polegające na dostarczaniu uczniom i nauczycielom informacji zwrotnych na temat obecnej pracy, osiągnięć, tak aby stało się jasne, co należy robić, żeby udoskonalić uczenie się.

ocenianie różnicujące

pomiar osiągnięć ucznia w porównaniu z osiągnięciami innych uczniów.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88