Słownik pojęć
następne » | ||
- obserwacja zachowań uczniów
immanentny element nauczania, który nie zakłóca toku pracy a jednocześnie pozwala zgromadzić materiał charakteryzujący się wysokim stopniem rzetelności i trafności; wszelkie uwagi dotyczące uczniowskiego zachowania czy wykonania zadań.
- obserwacja zdarzeń krytycznych
metoda polegająca na skierowaniu uwagi badacza na konkretny element badanego terenu.
- ocena
sąd wartościujący, przybierający dowolną formę wypowiedzi, wyrażający pozytywne bądź negatywne ustosunkowanie się do przedmiotu oceny.
- ocenianie ciągłe (wewnętrzne)
postępowanie, dzięki któremu nauczyciel w sposób systematyczny monitoruje postępy swoich uczniów (w trakcie procesu pedagogicznego obserwuje on jednocześnie rezultaty i poziom pracy uczniów, którzy biorą w nim udział).
- ocenianie diagnostyczne
ocenianie polegające na gromadzeniu konkretnych informacji w celu diagnozowania słabych i mocnych stron ucznia (w celu efektywnego planowania jego przyszłej nauki i rozwoju).
- ocenianie dydaktyczne
ocenianie oparte wyłącznie na kryteriach programowych.
- ocenianie indywidualne
ocenianie dotyczące pojedynczego ucznia.
- ocenianie ipsatywne
ocenianie, które ma miejsce wtedy, gdy uczniowie sami określają punkty wyjścia (warunki wyjściowe) w momencie opracowywania planu działania czy planu rozwoju.
- ocenianie jednorazowe (zewnętrzne)
egzamin lub konkurs służący ustaleniu pewnego bilansu na zakończenie jakiegoś cyklu kształcenia; realizowane jest ono przez jednostki nie biorące do tej pory bezpośredniego udziału w kształceniu osób egzaminowanych.
- ocenianie kryterialne
ocenianie, w którym osiągnięcia uczniów odnoszone są do wcześniej określonych konkretnych kryteriów.
- ocenianie kształtujące
ocenianie polegające na dostarczaniu uczniom i nauczycielom informacji zwrotnych na temat obecnej pracy, osiągnięć, tak aby stało się jasne, co należy robić, żeby udoskonalić uczenie się.
- ocenianie różnicujące
pomiar osiągnięć ucznia w porównaniu z osiągnięciami innych uczniów.
następne » |