Słownik pojęć
następne » | ||
- neokolonializm
forma uzależnienia ekonomicznego i politycznego dawnych krajów kolonialnych mimo ich prawnej niepodległości.
- neopozytywizm
inaczej logiczny pozytywizm lub trzeci pozytywizm; ostatnia faza pozytywistycznego myślenia o nauce; głosił on kult nauki, opisu i doświadczenia, zwalczał wszelką metafizykę, różnił się od wcześniejszych odmian pozytywizmu innym pojmowaniem filozofii, inaczej zakreślał granice poznania i wprowadził nowy system pojęciowy.
- neopragmatyzm
kontynuacja pragmatyzmu; najwybitniejszym przedstawicielem neopragmatyzmu jest R. Rorty, który kładzie nacisk na trzy podstawowe zagadnienia: 1) antyesencjalizm, 2) relatywną atrakcyjność, 3) akceptację przygodności.
- New Age
Nowa Era, Era Wodnika; konglomerat bardzo różnych postaw i ruchów przeciwstawiających się zracjonalizowanej i stechnokratyzowanej kulturze Zachodu.
- nieliniowy model planowania
model pojawiający się w orientacji humanistycznej i refleksyjnej; skupia się on na takich elementach nauczania, jak: organizacja (czasu i przestrzeni), komunikowanie się, strategie nauczania; model ten dostrzega zmienność i unikatowość sytuacji edukacyjnej.
- nirwana
w buddyzmie cel ludzkiej egzystencji, najwyższa rzeczywistość i stan wyzwolenia z kręgu wcieleń wiążący się z zanikiem cierpienia i pragnień, równoważny zgaśnięciu wszelkich związków i wzajemnych uwarunkowań między psychofizycznymi elementami tworzącymi iluzję osobowości.
- nominalizm
od łac. nominalis – dotyczący nazwy, imienia; typ myślenia filozoficznego przeciwstawny platonizmowi, odrzuca on istnienie przedmiotów abstrakcyjnych mimo, że istnieją ich nazwy.
- nominalizm
stanowisko ontologiczne zakładające, że nie istnieją idee i przedmioty abstrakcyjne, lecz jedynie przedmioty konkretne.
- nowa szkoła, szkoła twórcza, pedagogika reform
warianty nazwy Nowego Wychowania używane w Europie.
- Nowe Wychowanie
reformatorski ruch pedagogiczny, rozwijający się w I połowie XX wieku w wielu krajach Europy. Zmierzał on do odnowy szkoły, treści i metod kształcenia oraz wychowania.
- Nowe Wychowanie
kierunek pedagogiczny, dla którego zasadniczymi wartościami były: liberalizm, aktywizm, niezależność i samodzielność, indywidualizm, zmiana, krótka perspektywa czasowa i inne.
- Nowe wychowanie
koncepcja, której istotą jest poszukiwanie gwarancji dla ludzkiej, a nade wszystko dziecięcej wolności i dla sensu ludzkiego życia.
następne » |