Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
neokolonializm

forma uzależnienia ekonomicznego i politycznego dawnych krajów kolonialnych mimo ich prawnej niepodległości.

neopozytywizm

inaczej logiczny pozytywizm lub trzeci pozytywizm; ostatnia faza pozytywistycznego myślenia o nauce; głosił on kult nauki, opisu i doświadczenia, zwalczał wszelką metafizykę, różnił się od wcześniejszych odmian pozytywizmu innym pojmowaniem filozofii, inaczej zakreślał granice poznania i wprowadził nowy system pojęciowy.

neopragmatyzm

kontynuacja pragmatyzmu; najwybitniejszym przedstawicielem neopragmatyzmu jest R. Rorty, który kładzie nacisk na trzy podstawowe zagadnienia: 1) antyesencjalizm, 2) relatywną atrakcyjność, 3) akceptację przygodności.

New Age

Nowa Era, Era Wodnika; konglomerat bardzo różnych postaw i ruchów przeciwstawiających się zracjonalizowanej i stechnokratyzowanej kulturze Zachodu.

nieliniowy model planowania

model pojawiający się w orientacji humanistycznej i refleksyjnej; skupia się on na takich elementach nauczania, jak: organizacja (czasu i przestrzeni), komunikowanie się, strategie nauczania; model ten dostrzega zmienność i unikatowość sytuacji edukacyjnej.

nirwana

w buddyzmie cel ludzkiej egzystencji, najwyższa rzeczywistość i stan wyzwolenia z kręgu wcieleń wiążący się z zanikiem cierpienia i pragnień, równoważny zgaśnięciu wszelkich związków i wzajemnych uwarunkowań między psychofizycznymi elementami tworzącymi iluzję osobowości.

nominalizm

od łac. nominalis – dotyczący nazwy, imienia; typ myślenia filozoficznego przeciwstawny platonizmowi, odrzuca on istnienie przedmiotów abstrakcyjnych mimo, że istnieją ich nazwy.

nominalizm

stanowisko ontologiczne zakładające, że nie istnieją idee i przedmioty abstrakcyjne, lecz jedynie przedmioty konkretne.

nowa szkoła, szkoła twórcza, pedagogika reform

warianty nazwy Nowego Wychowania używane w Europie.

Nowe Wychowanie

reformatorski ruch pedagogiczny, rozwijający się w I połowie XX wieku w wielu krajach Europy. Zmierzał on do odnowy szkoły, treści i metod kształcenia oraz wychowania.

Nowe Wychowanie

kierunek pedagogiczny, dla którego zasadniczymi wartościami były: liberalizm, aktywizm, niezależność i samodzielność, indywidualizm, zmiana, krótka perspektywa czasowa i inne.

Nowe wychowanie

koncepcja, której istotą jest poszukiwanie gwarancji dla ludzkiej, a nade wszystko dziecięcej wolności i dla sensu ludzkiego życia.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88