Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
model ryzyka

jedno z podejść do źródeł pozytywnych i negatywnych uwarunkowań socjalizacyjno-rozwojowych; koncentruje się ono głównie na negatywnych środowiskowych i indywidualnych cechach rozwojowych jednostki, wyrażanych za pomocą terminów: „ryzyko”, „stresor”, „podatność na zranienie”.

model sfragmentaryzowany

model szkolnictwa wyższego, który charakteryzuje się znaczącym rozproszeniem instytucji kształcenia wyższego.

model spiralny

model kreowania programu, akcentuje dynamiczny charakter programu, nieustanne doskonalenie, zmianę, stawanie się wynikające z konieczności uwzględniania realiów czy wzbogacania się wiedzy psychologicznej itp.

model systemowy

model kreowania programu; wskazuje się w nim najczęściej graficznie, kolejne przedsięwzięcia działające jako subsystemy „na wejściu”, w fazie przetwarzania i na „wyjściu”.

model szkolnictwa obowiązkowego

forma organizacyjna i strukturalna, jaką przyjmuje szkolnictwo obowiązkowe; różnice pomiędzy modelami mogą dotyczyć kwestii: wieku rozpoczynania i zakończenia nauki, wspólnego lub oddzielnego dla dwóch pierwszych szczebli edukacji wariantu organizacyjnego, treści programowych, sposobu doboru uczniów do klas, istnienia lub braku corocznej klasyfikacji końcowej, usytuowania progów selekcyjnych, możliwości wyboru szkoły przez rodziców, czasu trwania lekcji oraz roku szkolnego.

model terapeutyczny

wywodzi się z orientacji psychologicznej podejmującej kwestię ludzkich możliwości; edukacja w tym modelu polega na wspieraniu niezależności uczniów oraz prowadzenia ich do pełnej akceptacji siebie i innych; od nauczycieli wymaga się pomagania uczniom w radzeniu sobie z własnymi potrzebami i problemami oraz traktowania ich jako indywidualności, kierującej się swoistym dla siebie postępowaniem i kontrolującej własne uczenie się.

model uniwersytecki zintegrowany

model szkolnictwa wyższego, którego charakterystyczną cechą jest rozwijanie krótkich programów studiowania prowadzących do uzyskania dyplomu oraz silne związki z poziomem szkolnictwa średniego.

modernizm

formacja społeczno-kulturowa, w której nauki społeczne zmierzały do odkrycia „logiki społeczeństwa” i „jedynego prawdziwego języka, który odzwierciedla świat”.

motywacja

ogół motywów, występujących aktualnie u danej jednostki; może być wewnętrzna lub zewnętrzna; motywacja wewnętrzna pobudza do działania, które ma wartość samo w sobie, jej przykładem jest zainteresowanie lub zamiłowanie do czegoś; motywacja zewnętrzna stwarza zachętę do działania, które jest w jakiś sposób nagradzane lub które pozwala uniknąć kary.

motywacja

mechanizm psychologiczny uruchamiający zachowanie jednostki, nadający mu energię i ukierunkowujący je; stan wewnętrznego napięcia pobudzający jednostkę do działania, w wyniku którego dochodzi do redukcji tego napięcia; względnie trwała dyspozycja do działania w określonym kierunku; ma ona charakter świadomy lub nieświadomy.

nagrania audio i video oraz fotografie

technika gromadzenia materiału do oceny uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych czy też pogłębionego oceniania pewnych aspektów pracy, polegająca na nagraniu form aktywności uczniów.

naturalizm

kierunek w filozofii dążący do wyjaśnienia rzeczywistości przyczynami naturalnymi, tłumaczący całość zjawisk zachodzących w świecie działaniami praw przyrody.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88