Słownik pojęć
następne » | ||
- kultura konsumpcji
typ kultury współczesnej charakteryzującej się zjawiskiem nieograniczonej konsumpcji, które staje się superukładem odniesienia: kryterium postępu i sukcesu jednostek oraz całych społeczeństw.
- kultura organizacyjna szkoły
jedno ze źródeł zewnętrznych wobec jednostki bodźców, skupia ona w sobie oczekiwania wobec szkoły, ideologie i systemy wartości determinujące jej kulturową, polityczną i ekonomiczną misję; według D. Tuohy’ego poznać kulturę szkoły to poznać wytwory, założenia i wartości obecne w szkole.
- kultura popularna
kultura jest głównym pojęciem antropologii, oznaczającym wiedzę, technologie, wartości, wierzenia, obyczaje i zachowania wspólne dla ludzi; kultura popularna niekiedy nazywana jest też kulturą masową, ma znacznie szerszy zasięg i jest dostępna dla każdego. Z kulturą popularną związany jest przemysł rozrywkowy: w Europie i USA jest ona zdominowana przez sport, telewizję, film oraz nagrania muzyki popularnej.
- kultura postfiguratywna
kultura, w której podstawowa wiedza o świecie i życiu przekazywana jest młodzieży przez starsze pokolenie wedle przekonania, że sposób życia jest odwiecznie taki sam.
- kultura prefiguratywna
typ kultury charakteryzujący się tym, że starsze pokolenie może i musi się uczyć od młodszego; doświadczenia obu pokoleń są zgoła odmienne. Następuje zerwanie ciągłości między przeszłością a teraźniejszością. Wyrazicielem przyszłości staje się młodzież.
- kultura szkoły
złożone zjawisko, przejawiające się na trzech poziomach: transracjonalnym, racjonalnym, subracjonalnym.
- kultura upozorowania
kultura charakterystyczna dla świata, który jest zdominowany przez mass media; przyjmuje się tu, że media nie tyle reprezentują rzeczywistość, ile ją wytwarzają; w kulturze upozorowania rzeczywistość społeczna miesza się z medialną do granic nierozróżnialności; dla określenia tego zjawiska stosuje się często pojęcie hiperrzeczywistości – przedrostek „hiper” oznacza coś bardziej rzeczywistego niż to, co „rzeczywiste”.
- kulturkampf
(niem.: walka o kulturę), nazwa polityki i walki ideologicznej prowadzonej w latach 1871-1878 w Niemczech z inicjatywy kanclerza O. Von Bismarcka oraz kręgów liberalnych, popierających jego rządy, przeciw opozycji katolickiej.
- kulturowa deprywacja
źródło niepowodzeń edukacyjnych tych dzieci, które znajdują się w środowiskach oderwanych od głównego nurtu kultury, przekazujących im sprzeczne ze społecznym konsensem, patologiczne wartości.
- kulturyzacja
nabywanie kultury (mowa, zabawa, praca, nabywanie świadomości), proces ten bywa nazywany także inkulturacją lub enkulturacją.
- liberalizm edukacyjny
rodzaj ideologii zmierzającej do oparcia wychowania na idei wolności indywidualnej i na zasadach wolnego rynku; rolą państwa ma być stworzenie norm prawnych dla takiego funkcjonowania oświaty, aby zapewnić jednostce swobodę działania i szansę wielostronnego rozwoju wraz z poczuciem odpowiedzialności za pracę nad sobą; państwo ma również zlikwidować swój monopol w dziedzinie wychowania na rzecz decentralizacji zarządzania oświatą oraz wprowadzić mechanizmy rynkowe w oświacie a zarazem zlikwidować różnice religijne, etniczne, rasowe w dziedzinie płci i kultury.
- liberalizm polityczny
ideologia, która nie zaprzecza istnieniu nierówności i niesprawiedliwości, lecz zawiera przy tym immanentną wiarę w postęp; u jej podstaw leży przekonanie o pozytywnych funkcjach społecznych edukacji: kształci się ludzi racjonalnych i odpowiedzialnych, redukuje nietolerancję i uprzedzenia, stymuluje działania na rzecz wolności i sprawiedliwości.
następne » |