Słownik pojęć
następne » | ||
- książka życia
coś w rodzaju pamiętnika czy kroniki szkolnej, jest w niej przechowywana korespondencja powstająca w ramach Komisji Wymiany Międzyszkolnej.
- kształcenie
system działań zmierzających do tego, aby uczącej się jednostce umożliwić poznanie świata, przygotowanie się do zmieniania świata i ukształtowanie własnej osobowości.
- kształcenie
pojęcie, które uzyskało w Nowym Wychowaniu zupełnie nową wykładnię w porównaniu z tradycją herbartyzmu. E. Spranger – uczeń Diltheya – rozumiał przez proces kształcenia „żywe i nieustannie wzrastające wchłanianie obiektywnych wartości, które mają związek z rozwojem duchowym jednostki, w celu wytworzenia zamkniętej osobowości zdolnej do obiektywnych czynności i posiadającej pełnię świadomego samopoczucia”.
- kształcenie
proces, któremu Petersen przypisywał znaczenie wychowawcze, cechą charakterystyczną kształcenia był brak sztywnego programu nauczania, przedmiotem pracy szkolnej były tematy aktualnie wysuwane przez grupę, jednocześnie ukierunkowywane niepostrzeżenie przez nauczyciela.
- kształcenie formalne
teoria dydaktyczna, sformułowana przez Johanna Mathiasa Gesnera (niemieckiego myśliciela przełomu pedagogiki oświecenia i neohumanizmu), zalecająca przede wszystkim kształcenie funkcji, sprawności poznawczych, postaw i uczuć moralnych; rugująca, a przynajmniej odsuwająca na plan dalszy obowiązujące wcześniej „podawanie wiedzy do zapamiętania”.
- kształcenie nauczycieli
wyposażenie kandydatów na nauczycieli w pełne kwalifikacje zawodowe.
- kształcenie ustawiczne
inaczej edukacja permanentna. Stałe odnawianie i doskonalenie kwalifikacji ogólnych i zawodowych.
- kultura
(łac. cultura – uprawa), ogół stworzonych przez ludzi wartości naukowych, społecznych, artystycznych, technicznych oraz procesy tworzenia tych wartości.
- kultura humanistyczna
typ kultury, która koncentruje uwagę na wysokiej kulturze, tj. na wybitnych dziełach i uniwersalnych wartościach (kultura jest stanem „szlachetnego” umysłu – edukacja jest więc udostępnieniem kultury tam, gdzie ona dostępna nie była, jest jej upowszechnieniem).
- kultura instant
kultura odnosząca się do typowego dla naszych czasów nawyku i konieczności życia w „natychmiastowości”; symbolem tej kultury jest triada: fast food, fast sex, fast car.
- kultura kofiguratywna
kultura powstająca w wyniku rozpadu kultur postfiguratywnych; charakterystyczne jest dla niej to, że zarówno rodzice, jak i ich dzieci uczą się wzorców kultury od swych rówieśników.
- kultura kolektywistyczna
podstawowe oznaki tej kultury (w odniesieniu do edukacji) związane są z pozycją nauczyciela jako urzędnika państwowego, monopolem państwa w dziedzinie edukacji, centralną alokacją szkół w niektórych krajach.
następne » |