Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
kontekst rozwojowy wychowania

kontekst ten, jest bardzo rozległy, ponieważ niełatwo jest wskazać kierunek rozwoju, czyli punkt, do którego np. rozwój moralny człowieka zmierza czy powinien zmierzać, równie trudno jest zdecydować się na konwencję rozumienia oddziaływań wychowawczych prowokujących rozwój; jest to zasadniczy kontekst nie tylko wychowania ale i kształcenia; punktem, do którego zmierza celowo działalność pedagogiczna, jest zmiana rozwojowa, czyli stan, który pod jakimś względem przewyższa stan wyjściowy.

kontekst społeczny wychowania

uwikłanie wychowania w szeroko rozumianą praktykę społeczną, zarówno w skali makro (np. zmiana społeczna), jak i mikro (np. środowisko rodzinne).

kontekstualna koncepcja rzeczywistości

koncepcja zakładająca, że rzeczywistością jest to, co jest za rzeczywistość uznawane w danym, szczególnym kontekście historycznym.

kontrreformacja

ruch zapoczątkowany przez Sobór Trydencki (1545-1563), mający na celu przeciwdziałanie wpływom protestantyzmu, służyło temu m.in. utworzenie kolegiów i konwiktów zakonu jezuitów, dla których wzorem stało się gimnazjum Sturma.

kredencjalizm

nurt przyjmujący, że dyplomy stanowią jedynie „walutę”, która uosabia nie tyle potencjał jednostki, co „kulturową władzę” w zakresie dostępu do dochodu, stanowisk i statusu społecznego; główną funkcją dyplomów jest utrzymywanie istniejącej stratyfikacji społecznej.

kredencjalizm etniczno-protekcyjny

podejście, które powstało w rezultacie żądań różnorodnych (etnicznych) grup mniejszościowych, zmierzających do zdobycia – przez polityczny patronat – swobodniejszego dostępu do edukacji i dyplomów.

kredencjalizm kapitalistyczny

podejście odwołujące się do tradycji ideologii laissez faire, eksponujące decydujące znaczenie indywidualnego współzawodnictwa na rynku dyplomów.

kredencjalizm socjalistyczny

podejście, w którym rolę dystrybutora dyplomów przyjmuje rząd, który dokonuje różnorodnych interwencji zorientowanych na wyrównywanie dostępu do edukacji.

krytycyzm

nurt filozoficzny, ograniczający naukowe roszczenia maksymalistyczne do stwierdzeń raczej minimalistycznych, lecz pewnych; w oświeceniu głównym przedstawicielem krytycyzmu był Immanuel Kant.

kryzysy edukacyjne

zjawisko polegające na tym, że trwają ciągle niezagospodarowane całe „pustynie oświatowe” w skali poszczególnych krajów i regionów świata. Kryzys rozumiany jest również jako fakt wielkiej różnorodności i różnolitości teoretycznego stawiania i rozwiązywania zagadnień wychowawczych oraz edukacyjnych pojawiający się w myśli pedagogicznej.

krzywdzenie aktywne

pozbawianie dzieci przysługujących im praw, bez względu na to, czy czyni się to świadomie czy nieświadomie.

krzywdzenie bierne

brak zainteresowania dziećmi, nie myślenie o nich, ignorowanie ich potrzeb, opinii, odczuć.

następne »

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Obyczaje w Polsce
Obyczaje w Polscecena juz od 43,90zamów
Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88