Słownik pojęć
następne » | ||
- kompetencje komunikacyjne
zdolność do dialogowego sposobu bycia, zdolność bycia w dialogu z innymi i z sobą.
- kompetencje metodyczne
umiejętność działania według reguł określających optymalny porządek czynności.
- kompetencje moralne
zdolność prowadzenia refleksji moralnej; wyrażają się w pytaniach o prawomocność moralną naszego postępowania.
- kompetencje postulacyjne (normatywne)
umiejętność opowiadania się za takimi czy innymi, ale zawsze instrumentalnie pojętymi celami, umiejętność identyfikowania się z nimi.
- kompetencje realizacyjne
umiejętność doboru środków i tworzenia warunków sprzyjających osiąganiu celów.
- kompetentne słuchanie
warunek sine qua non każdej rozmowy; umiejętność, która może być rozwijana w trakcie różnych sytuacji dydaktycznych.
- koncepcja „ludzkiego kapitału”
koncepcja, w której edukację postrzega się jako inwestycję zwracającą się w przyszłości w formie powiększonych dywidend; zakłada ona, że związek między osiągnięciami edukacyjnymi i statusem zawodowym ma charakter racjonalny.
- konfucjanizm
doktryna moralno-polityczna, religijno-filozoficzna i światopoglądowa, głoszona przez Konfucjusza (VI-V w. p.n.e.) oraz jego uczniów i kontynuatorów, która uzyskała dominujący wpływ na całość chińskiego życia.
- konserwatyzm
stanowisko występujące zdecydowanie w obronie tradycji modernizmu, prymatu cywilizacji Zachodu oraz uniwersalnych wartości; według zwolenników tego stanowiska głównym celem edukacji jest kształcenie młodzieży we wspólnej kulturze (co wymaga przekazywania przez szkoły z góry określonego podstawowego zestawu informacji).
- konsonans
zdolność do przywrócenia pierwotnego stanu równowagi poznawczej.
- konspekt
szczegółowy plan lekcji charakterystyczny dla nauczania przedmiotowego.
- kontekst kulturowy wychowania
okoliczności wykraczające poza pedagogiczny kontekst, są to przekazy kulturowe wysyłane do grup i jednostek poprzez różnego rodzaju agendy świata społecznego.
następne » |