Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
kompetencje komunikacyjne

zdolność do dialogowego sposobu bycia, zdolność bycia w dialogu z innymi i z sobą.

kompetencje metodyczne

umiejętność działania według reguł określających optymalny porządek czynności.

kompetencje moralne

zdolność prowadzenia refleksji moralnej; wyrażają się w pytaniach o prawomocność moralną naszego postępowania.

kompetencje postulacyjne (normatywne)

umiejętność opowiadania się za takimi czy innymi, ale zawsze instrumentalnie pojętymi celami, umiejętność identyfikowania się z nimi.

kompetencje realizacyjne

umiejętność doboru środków i tworzenia warunków sprzyjających osiąganiu celów.

kompetentne słuchanie

warunek sine qua non każdej rozmowy; umiejętność, która może być rozwijana w trakcie różnych sytuacji dydaktycznych.

koncepcja „ludzkiego kapitału”

koncepcja, w której edukację postrzega się jako inwestycję zwracającą się w przyszłości w formie powiększonych dywidend; zakłada ona, że związek między osiągnięciami edukacyjnymi i statusem zawodowym ma charakter racjonalny.

konfucjanizm

doktryna moralno-polityczna, religijno-filozoficzna i światopoglądowa, głoszona przez Konfucjusza (VI-V w. p.n.e.) oraz jego uczniów i kontynuatorów, która uzyskała dominujący wpływ na całość chińskiego życia.

konserwatyzm

stanowisko występujące zdecydowanie w obronie tradycji modernizmu, prymatu cywilizacji Zachodu oraz uniwersalnych wartości; według zwolenników tego stanowiska głównym celem edukacji jest kształcenie młodzieży we wspólnej kulturze (co wymaga przekazywania przez szkoły z góry określonego podstawowego zestawu informacji).

konsonans

zdolność do przywrócenia pierwotnego stanu równowagi poznawczej.

konspekt

szczegółowy plan lekcji charakterystyczny dla nauczania przedmiotowego.

kontekst kulturowy wychowania

okoliczności wykraczające poza pedagogiczny kontekst, są to przekazy kulturowe wysyłane do grup i jednostek poprzez różnego rodzaju agendy świata społecznego.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88