Słownik pojęć
następne » | ||
- identyfikacja
utożsamianie się jednej osoby z poglądami, przekonaniami czy postawami innych osób lub grup społecznych oparte na wspólnej motywacji; podstawę identyfikacji stanowią silne więzi uczuciowe łączące osobę utożsamiającą się z kimś innym; w przypadku identyfikacji z grupą czynnikiem doniosłym jest wspólność celów i zasad działania.
- ignorowanie różnic
jedna ze strategii normalizującego oddziaływania szkoły (w klasie mogą być dzieci wywodzące się z różnych grup etnicznych czy religijnych, ale szkoła zakłada niejako automatycznie, że normalne dziecko jest np. Polakiem i katolikiem).
- implementacja
proces przekształcania abstrakcyjnego opisu systemu lub programu na obiekt fizyczny.
- inicjacja
obrzęd wtajemniczenia przez starszyznę rodową lub specjalnych „czarodziejów” dorastających mężczyzn w plemienne tabu, w plemienne tradycje, mity i wierzenia; obrzęd ten trwał nieraz wiele tygodni i powiązany był z poddawaniem młodzieży najrozmaitszym próbom wytrzymałości, cierpliwości i dochowania wierności „swoim”.
- inkontrologia
współczesny nurt pedagogiki humanistycznej nawiązujący do filozofii dialogu, dotyczący warunków i możliwości spotkania między wychowawcą a wychowankiem.
- innowacja pedagogiczna
(łac. innovatio – odnowienie); zmiana struktury systemu szkolnego w celu wprowadzenia ulepszeń o charakterze wymiernym.
- instrumentalizm
kierunek pedagogiczny oparty na założeniach utylitaryzmu (praktycyzmu); według instrumentalizmu wiedzę traktuje się z punktu widzenia korzyści, jakie przynosi w praktyce.
- integracja
(łac. integratio – odnowienie); proces tworzenia całości z części, scalanie, włączanie elementów w całość.
- interwencja
działanie podejmowane wobec zachowań osób lub grup o wysokim zagrożeniu czynnikami ryzyka, wymagające skutecznych i precyzyjnych metod oraz możliwie wczesnej identyfikacji problemu.
- ironia
(gr. eiróeiá – udawanie); pozorowanie niewiedzy i ukryta sprzeczność między pozornym zaaprobowaniem jakiejś wypowiedzi – gwoli uzyskania pożądanego efektu – a jej faktycznym znaczeniem.
- janseniści
grupa opierająca się na poglądach religijnych teologa Corneliusa Jansena i filozofii Kartezjusza; wiodła spory z Kościołem katolickim, głównie jezuitami, na temat prawdziwej religijności, surowych zasad moralnych, nauki oraz kształtu i celu wychowania.
- jednolity ustrój szkolny
ustrój, który cechuje nie tylko formalna, lecz i faktyczna powszechność dostępu dla ogółu obywateli do szkół wszelkich typów i szczebli.
następne » |