Słownik pojęć
następne » | ||
- empiryzm
kierunek filozoficzny głoszący, że źródłem wszelkiej wiedzy jest doświadczenie; w pedagogice John Locke głosił słynną zasadę, że umysł dziecka jest czystą kartą (łac. tabula rasa).
- empiryzm logiczny
inaczej neopozytywizm; jedna z odmian empiryzmu metodologicznego; empiryzm połączony z pozytywizmem, a później z ewolucjonizmem; według niego twierdzenia są sensowne tylko wtedy, gdy poddają się weryfikacji za pomocą kryteriów logicznych oraz przez doświadczenie.
- encyklopedyści
ruch najbardziej światłych umysłów epoki oświecenia; nazywali oni siebie Stowarzyszeniem Ludzi Nauki; w latach 1751-1765 wydali 17 tomów zakrojonej z ogromnym rozmachem Encyklopedii albo Słownika rozumowanego nauk, sztuk i rzemiosł.
- epistemologia
dział filozofii stawiający pytania o naturę ludzkiego poznania.
- esencjalizm
nurt konserwatywny pedagogiki amerykańskiej XX w. zwracający się w akademickim modelu kształcenia ku przyszłości i sięgający do realizmu i idealizmu.
- etyka dyskursu
uniwersalne zasady ustalania wartości.
- etyka ekologiczna
zwana również ekoetyką, zajmuje się odpowiedzią na pytanie o właściwe, a więc moralne postępowanie człowieka wobec przyrody; za jej prekursorów możemy uznać św. Franciszka z Asyżu, Albera Schweitzera i Aldo Leopolda.
- europocentryzm
cecha Wielkich Opowieści, które redukują historię ludzkości do historii Zachodu, wiążąc los innych kultur z losem Europy i Stanów Zjednoczonych.
- ewaluacja
gromadzenie i wykorzystywanie informacji niezbędnych do udzielania odpowiedzi na szereg pytań o wartość realizowanego programu.
- ewaluacja
ocena wartości procesów i zdarzeń edukacyjnych.
- ewaluacja proaktywna
ewaluacja, dzięki której można wielowymiarowo określić wartość programu, może być przeprowadzana w dowolnym momencie wprowadzania „nowej” oferty programowej w życie.
- ewaluacja reaktywna
ewaluacja, dzięki której można określić wartość programu, może być przeprowadzana po zakończeniu jakiegoś cyklu edukacyjnego.
następne » |