Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
empiryzm

kierunek filozoficzny głoszący, że źródłem wszelkiej wiedzy jest doświadczenie; w pedagogice John Locke głosił słynną zasadę, że umysł dziecka jest czystą kartą (łac. tabula rasa).

empiryzm logiczny

inaczej neopozytywizm; jedna z odmian empiryzmu metodologicznego; empiryzm połączony z pozytywizmem, a później z ewolucjonizmem; według niego twierdzenia są sensowne tylko wtedy, gdy poddają się weryfikacji za pomocą kryteriów logicznych oraz przez doświadczenie.

encyklopedyści

ruch najbardziej światłych umysłów epoki oświecenia; nazywali oni siebie Stowarzyszeniem Ludzi Nauki; w latach 1751-1765 wydali 17 tomów zakrojonej z ogromnym rozmachem Encyklopedii albo Słownika rozumowanego nauk, sztuk i rzemiosł.

epistemologia

dział filozofii stawiający pytania o naturę ludzkiego poznania.

esencjalizm

nurt konserwatywny pedagogiki amerykańskiej XX w. zwracający się w akademickim modelu kształcenia ku przyszłości i sięgający do realizmu i idealizmu.

etyka dyskursu

uniwersalne zasady ustalania wartości.

etyka ekologiczna

zwana również ekoetyką, zajmuje się odpowiedzią na pytanie o właściwe, a więc moralne postępowanie człowieka wobec przyrody; za jej prekursorów możemy uznać św. Franciszka z Asyżu, Albera Schweitzera i Aldo Leopolda.

europocentryzm

cecha Wielkich Opowieści, które redukują historię ludzkości do historii Zachodu, wiążąc los innych kultur z losem Europy i Stanów Zjednoczonych.

ewaluacja

gromadzenie i wykorzystywanie informacji niezbędnych do udzielania odpowiedzi na szereg pytań o wartość realizowanego programu.

ewaluacja

ocena wartości procesów i zdarzeń edukacyjnych.

ewaluacja proaktywna

ewaluacja, dzięki której można wielowymiarowo określić wartość programu, może być przeprowadzana w dowolnym momencie wprowadzania „nowej” oferty programowej w życie.

ewaluacja reaktywna

ewaluacja, dzięki której można określić wartość programu, może być przeprowadzana po zakończeniu jakiegoś cyklu edukacyjnego.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88