Słownik pojęć

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     
ekofilozofia

zwana również filozofią ekologiczną lub filozofią nadziei; jej podstawą jest system wartości ekologicznych skoncentrowanych wokół takich problemów jak: troska o przyrodę, szacunek wobec Ziemi i organizmów ją zamieszkujących, sprawiedliwość, działanie na rzecz pokoju, tolerancja oraz współdziałanie na rzecz ochrony życia.

ekologia

  • (z jęz. grec. oikos – dom, domostwo, miejsce zamieszkania, środowisko); termin ten po raz pierwszy został użyty przez Ernesta Haechela w 1869 r. dla określenia nauki, której przedmiotem zainteresowania jest „całokształt oddziaływań między organizmami i ich środowiskiem, zarówno ożywionym, jak i nieożywionym”
  • w najbardziej rozpowszechnionym rozumieniu ekologia jest jedną z dziedzin biologii; definiuje się ją jako naukę, zajmującą się strukturą i funkcjonowaniem organizmów żywych;
  • według C.J. Krebsa ekologia jest nauką o zależnościach decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów;
  • nowoczesną ekologię datuje się od 1930 r. i łączy z nazwiskiem Karola Eltona; jest ona postrzegana jako nauka o zależnościach między wszystkimi żywymi organizmami: roślinami, zwierzętami, ludźmi a ich środowiskiem życia;

ekologia głęboka

termin ten został po raz pierwszy użyty przez norweskiego filozofa Arne Naessa w 1973 r.; za twórcę tego kierunku uważa się również George’a Sessionsa; istotą głębokiej ekologii jest zasadnicza zmiana stylu życia, uzyskanie specyficznej świadomości i postępowanie według nowej filozofii życia; celem ekologii głębokiej jest zmiana świadomości i sposobu myślenia o przyrodzie i dostrzeżenie łączących nas z nią związków.

ekologia społeczna

dyscyplina zajmująca się wpływem, jaki wywiera usytuowanie jednostek w przestrzeni na rodzaj stosunków między nimi, ich zachowanie i ich cechy. Często jest ona postrzegana jako dziedzina socjologii, pozostająca pod wpływem ekonomii, biologii, nauk politycznych i studiów urbanistycznych.

ekonomika oświaty

dyscyplina naukowa, której zadaniem jest badanie związków i zależności ekonomicznych występujących w dziedzinie oświaty.

ekosystem

termin używany do określenia grupy organizmów zamieszkujących pewien obszar geograficzny wraz z tym obszarem; często stosowany do zdefiniowania małej, wyizolowanej części środowiska przyrodniczego lub też całej planety; określenie to po raz pierwszy zostało użyte przez oksfordzkiego ekologa A.G. Tawnsleya w 1934 r. do opisania podstawowej jednostki funkcjonującej w ekologii.

ekskluzjonizm

postawa określająca człowieka jako władcę absolutnego, nie będącego częścią przyrody, gdyż stanowi ona kompleks systemów fizycznych będących jego środowiskiem.

eksperyment

typowa dla badań pedagogicznych metoda zbierania danych, opierająca się na dwóch różnych schematach – jeden służy szacowaniu wpływu jednego faktu na inny, drugi weryfikacji opracowanego modelu działania pedagogicznego.

eksplozje oświatowe

zjawisko polegające na rzeczywistym, dynamicznym rozwoju edukacji, na każdym szczeblu szkolnictwa i wykształcenia od podstawowego poprzez średnie, do akademickiego i pozaszkolnego.

emancypacja

uwolnienie kogoś bądź uwolnienie się od zależności; pojęcie emancypacji pojawiło się w 1908 roku w pedagogice niemieckiej w nawiązaniu do teorii krytycznej w celu nadania pedagogice charakteru emancypacyjnego; pedagogika emancypacyjna postulowała dokonanie krytycznej analizy społecznych założeń teorii wychowania, a zwłaszcza tych zależności i sprzeczności, które hamowały rozwój młodego pokolenia; domagała się m.in. zmian sprzyjających interakcji i porozumieniu a tym samym odnowieniu edukacji.

empiriokrytycyzm

inaczej drugi pozytywizm; odmiana pozytywizmu, której przedstawiciele bronili tezy mówiącej, że przedmiotem badań naukowych jest „czyste” doświadczenie.

empiryczny naturalizm

stanowisko przyjmowane przez J. Dewey’a zakładające, że istoty ludzkie stanowią integralną część natury.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88