Słownik pojęć
następne » | ||
- ekofilozofia
zwana również filozofią ekologiczną lub filozofią nadziei; jej podstawą jest system wartości ekologicznych skoncentrowanych wokół takich problemów jak: troska o przyrodę, szacunek wobec Ziemi i organizmów ją zamieszkujących, sprawiedliwość, działanie na rzecz pokoju, tolerancja oraz współdziałanie na rzecz ochrony życia.
- ekologia
- (z jęz. grec. oikos – dom, domostwo, miejsce zamieszkania, środowisko); termin ten po raz pierwszy został użyty przez Ernesta Haechela w 1869 r. dla określenia nauki, której przedmiotem zainteresowania jest „całokształt oddziaływań między organizmami i ich środowiskiem, zarówno ożywionym, jak i nieożywionym”
- w najbardziej rozpowszechnionym rozumieniu ekologia jest jedną z dziedzin biologii; definiuje się ją jako naukę, zajmującą się strukturą i funkcjonowaniem organizmów żywych;
- według C.J. Krebsa ekologia jest nauką o zależnościach decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów;
- nowoczesną ekologię datuje się od 1930 r. i łączy z nazwiskiem Karola Eltona; jest ona postrzegana jako nauka o zależnościach między wszystkimi żywymi organizmami: roślinami, zwierzętami, ludźmi a ich środowiskiem życia;
- ekologia głęboka
termin ten został po raz pierwszy użyty przez norweskiego filozofa Arne Naessa w 1973 r.; za twórcę tego kierunku uważa się również George’a Sessionsa; istotą głębokiej ekologii jest zasadnicza zmiana stylu życia, uzyskanie specyficznej świadomości i postępowanie według nowej filozofii życia; celem ekologii głębokiej jest zmiana świadomości i sposobu myślenia o przyrodzie i dostrzeżenie łączących nas z nią związków.
- ekologia społeczna
dyscyplina zajmująca się wpływem, jaki wywiera usytuowanie jednostek w przestrzeni na rodzaj stosunków między nimi, ich zachowanie i ich cechy. Często jest ona postrzegana jako dziedzina socjologii, pozostająca pod wpływem ekonomii, biologii, nauk politycznych i studiów urbanistycznych.
- ekonomika oświaty
dyscyplina naukowa, której zadaniem jest badanie związków i zależności ekonomicznych występujących w dziedzinie oświaty.
- ekosystem
termin używany do określenia grupy organizmów zamieszkujących pewien obszar geograficzny wraz z tym obszarem; często stosowany do zdefiniowania małej, wyizolowanej części środowiska przyrodniczego lub też całej planety; określenie to po raz pierwszy zostało użyte przez oksfordzkiego ekologa A.G. Tawnsleya w 1934 r. do opisania podstawowej jednostki funkcjonującej w ekologii.
- ekskluzjonizm
postawa określająca człowieka jako władcę absolutnego, nie będącego częścią przyrody, gdyż stanowi ona kompleks systemów fizycznych będących jego środowiskiem.
- eksperyment
typowa dla badań pedagogicznych metoda zbierania danych, opierająca się na dwóch różnych schematach – jeden służy szacowaniu wpływu jednego faktu na inny, drugi weryfikacji opracowanego modelu działania pedagogicznego.
- eksplozje oświatowe
zjawisko polegające na rzeczywistym, dynamicznym rozwoju edukacji, na każdym szczeblu szkolnictwa i wykształcenia od podstawowego poprzez średnie, do akademickiego i pozaszkolnego.
- emancypacja
uwolnienie kogoś bądź uwolnienie się od zależności; pojęcie emancypacji pojawiło się w 1908 roku w pedagogice niemieckiej w nawiązaniu do teorii krytycznej w celu nadania pedagogice charakteru emancypacyjnego; pedagogika emancypacyjna postulowała dokonanie krytycznej analizy społecznych założeń teorii wychowania, a zwłaszcza tych zależności i sprzeczności, które hamowały rozwój młodego pokolenia; domagała się m.in. zmian sprzyjających interakcji i porozumieniu a tym samym odnowieniu edukacji.
- empiriokrytycyzm
inaczej drugi pozytywizm; odmiana pozytywizmu, której przedstawiciele bronili tezy mówiącej, że przedmiotem badań naukowych jest „czyste” doświadczenie.
- empiryczny naturalizm
stanowisko przyjmowane przez J. Dewey’a zakładające, że istoty ludzkie stanowią integralną część natury.
następne » |