Rozszerzony spis treści rozdziału
Obejrzyj prezentację PowerPoint (online)
Pobierz skompresowaną prezentację
Wprowadzenie: psychologiczne sterowanie układem odpornościowym
Badania nad uczeniem się
- Czym jest uczenie się
- Zmiana zachowania lub potencjału zachowania
- Względnie trwała zmiana
- Proces oparty na doświadczeniu
- Behawioryzm i analiza zachowania
- Zadziwiające odkrycie Pawłowa
Rysunek 9.1 Podstawowe cechy warunkowania klasycznego
Przed warunkowaniem bodziec bezwarunkowy (Sb) w naturalny sposób wywołuje reakcję bezwarunkową (Rb). Bodziec obojętny, taki jak ton, nie wywołuje tej reakcji. Podczas warunkowania zestawia się bodziec obojętny z (Sb). Wskutek skojarzenia z (Sb), bodziec obojętny staje się bodźcem warunkowym (Sw) i wywołuje reakcję warunkową (Rw), która jest podobna do (Rb).
- Procesy podstawowe
- Nabywanie
- Wygaszanie i samorzutne odnowienie
- Generalizacja bodźca
- Różnicowanie bodźców
From Psychology by Buskist. © 1991 by HarperCollins Publishers, Inc.
Rysunek 9.3 Cztery rodzaje układu Sw i Sb w czasie w warunkowaniu klasycznym
Reprinted by permission of HarperCollins Publishers, Inc.
- Doniosłe znaczenie warunkowania klasycznego
- Warunkowanie strachu
- Uwarunkowane zachowania społeczne
- Rola zbieżności i wartości informacyjnej
Zbliżenie: Narkomania - uczenie się jak być narkomanem
Rysunek 9.5 Skrzynka wahadłowa
From Psychology by Buskist. Copyright © 1991 by HarperCollins Publishers, Inc.
Rysunek 9.6 Rola zbieżności w warunkowaniu klasycznym
Rysunek 9.7 Procedura użyta przez Kamina do wywołania zjawiska blokowania
From Psychology by Buskist. Copyright © 1991 by HarperCollins Publishers, Inc.
- Prawo efektu
Rysunek 9.8 Skrzynka problemowa Thorndike'a
- Eksperymentalna analiza zachowania
Rysunek 9.9 Komora sprawcza i kumulatywny przyrząd rejestrujący
From Introduction to Psychology, by Ch. Peterson. Copyright © 1991 by HarperCollins Publishers, Inc. Reprinted by permission.
- Zależności między zachowaniem, a wzmocnieniem
- Konsekwencje zachowania
- Karanie
- Zbieżność trójczłonowa
Tabela 9.1 Zbieżność trójczłonowa między bodźcami dyskryminacyjnymi, zachowaniem i konsekwencjami
- Właściwości czynników wzmacniających
- Warunkowe czynniki wzmacniające
- Preferowane czynności jako pozytywne czynniki wzmacniające
- Modelowanie i wiązanie zachowań
- Rozkłady wzmacniania:
- według stałych proporcji
- według zmiennych proporcji
- o stałych odstępach czasowych
- o zmiennych odstępach czasowych
- Biologiczne sprzężenie zwrotne - wspomaganie sygnałów słabych reakcji
- Wyuczona bezradność
- Biologiczne ograniczenia uczenia się
- Zachowanie specyficzne dla gatunku
- Uczenie się awersji do smaku
- Wpływ procesów poznawczych na uczenie się
- Uczenie się przez obserwację
- Uczenie się reguł
- Mapy poznawcze
Rysunek 9.12 Wykorzystanie map poznawczych w uczeniu się labiryntu
E.C. Tolman and C.H. Honzik, Degrees of Hunger, Reward and Nonreward, and Maze Learning in Rats, "University of California Publication in Psychology", vol. 4, no. 16, December 1930. Reprinted by permission of the University of California Press.
- Uczenie się przez wgląd
- Koneksjonistyczne modele uczenia się
- Stosowana analiza zachowania
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.