Scenariusze ćwiczeń

Czy w efekcie warunkowania wolne skojarzenia mogą przestać być wolne?
Przeprowadź z udziałem kilku osób prosty eksperyment polegający na wzmacnianiu określonych słów w łańcuchu wolnych skojarzeń. Poproś badanych, aby wyliczali dowolne słowa np. rzeczowniki w mianowniku tak jak im się kojarzą. Gdy wyliczą ich już około trzydziestu zacznij wzmacniać np. nazwy roślin lub słowa na dowolnie wybraną literę mówiąc "dobrze" albo przytakując. Porównanie częstości wymieniania tych słów przed wzmacnianiem i po rozpoczęciu wzmacniania powinno pokazać przyrost liczby wybranych elementów. Może nawet dla kolejnych 3 - 6 dziesiątek okaże się on coraz większy? Ciekawe, czy osoby, które odkryją, za co się je chwali, nie ograniczą się po pewnym czasie tylko do samych słów wzmacnianych.
Do przeprowadzenia tego ćwiczenia potrzebny będzie dyktafon. Studenci, którzy mają być osobami badanymi powinni wyjść z sali i a następnie być kolejno wprowadzani. Analiza wyników będzie polegała na zliczeniu słów wzmacnianych w kolejnych dziesiątkach skojarzeń i porównaniu proporcji wybranych elementów przed wzmacnianiem i po rozpoczęciu wzmacniania. W opracowaniu wyników mogą uczestniczyć wszyscy studenci. Warto też spytać osoby badane, czy miały poczucie rosnącej kompetencji w kontrolowaniu sytuacji, czy odwrotnie - poczucie podporządkowania i kontroli ze strony środowiska.

Badanie Garci i Koellinga
Cofnij się do rysunku 2.5 (s. 55 podręcznika). Znajduje się tam plan pewnego eksperymentu. Zastosuj przedstawiony schemat do opisu badania Garci i Koellinga nad uczeniem się awersji do smaku u szczurów. Przekształć opis słowny ze strony 340 w wykres lub tabelę zmiennych.
W badaniu uczestniczyły 4 grupy szczurów, co wynika z faktu, że ich populacja dzielona była dwukrotnie. W fazie pretestu podzielono szczury według rodzaju zastosowanego bodźca warunkowego: był to preferowany (słodki) smak wody (grupa eksperymentalna) lub woda bez smaku podawana ze światłem i dźwiękiem (grupa kontrolna).
Kiedy spragnione szczury piły wodę liżąc rurkę, podzielono je jeszcze raz według przykrych następstw ww. bodźców warunkowych: wstrząs elektryczny lub napromieniowanie powodujące nudności (w ten sposób grupa eksperymentalna i kontrolna utworzyły po dwie podgrupy).
PretestGrupa eksperymentalnaGrupa kontrolna
Bodziec warunkowyPreferowany (słodki) smak wodyWoda bez smaku podawana ze światłem i dźwiękiem
Wstrząs elektryczny13
Napromieniowanie powodujące nudności24
W fazie posttestu przeprowadzono pomiar zmiennej zależnej, czyli ilości płynu wypitego po zadziałaniu wstrząsu lub napromieniowania. Przewidywano, że unikanie preferowanego smaku wody wyrażające się w redukcji wypitego płynu wystąpi po napromieniowaniu, czyli w sytuacji, gdy zapowiadał on chorobę. Rysunek 9.11 pokazuje, że tak się stało.

Pytania do dyskusji

PSYCHOLOGIA I ŻYCIE

Philip G. Zimbardo

Ta książka to wzór doskonałej popularyzacji wiedzy psychologicznej. W sposób obiektywny, przystępny i wyczerpujący przedstawia główne dziedziny psychologii i pokazuje ich praktyczne zastosowania.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą Ci opanować materiał z podręcznika Zimbardo Psychologia i życie i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku Zimbardo Psychologia i życie.

więcej »


Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88
/usr/local/www/virtual/aneksy.pwn.pl/psychologia