Cele nauczania
- zdefiniować kontekst odkrywania;
- określić podstawowe formy tendencyjności obserwacji psychologicznych;
- wyjaśnić, w jaki sposób założenie powszechnego determinizmu prowadzi do formułowania teorii, hipotez i paradygmatów;
- zdefiniować metodę naukową i postawy, które powinny cechować badacza;
- określić zabiegi proceduralne sprzyjające obiektywności badań;
- zdefiniować pomiar psychologiczny, jego trafność i rzetelność;
- opisać podstawowe typy miar: samoopisowe, behawioralne, fizjologiczne i wskazać ich zalety oraz ograniczenia;
- scharakteryzować podejście korelacyjne: podać definicję korelacji i prawidłową interpretację jej wskaźnika;
- określić znaczenie badań między kulturowych;
- wyjaśnić, dlaczego metoda eksperymentalna jest jedynym sposobem badania zależności przyczynowych między zmiennymi niezależnymi a zależnymi;
- opisać podstawowe plany eksperymentalne;
- wyjaśnić istotę analizy statystycznej danych uzyskanych w badaniach;
- wymienić prawa ludzi i zwierząt poddawanych badaniom psychologicznym i poczynania badaczy świadczące o ich przestrzeganiu;
- wyjaśnić, w jaki sposób nawyki krytycznego myślenia pozwalają stać się rozważnym konsumentem badań naukowych.
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.