CZYNNIKI DETERMINUJĄCE WYBÓR MAGAZYNÓW I FORM KOMPLETOWANIA ZAMÓWIEŃ

Według kryterium stosunku do własności magazynowanie produktów może odbywać się w trzech typach obiektów przedsiębiorstwa: własnych, ogólnodostępnych i specjalistycznych. Magazyny ogólnodostępne są prowadzone przez operatora logistycznego dla wielu klientów, a magazyny specjalistyczne są dostosowane do wymagań określonego klienta. Magazyny własne są jedną z podstawowy form organizowania dystrybucji. Producent lub pośrednik handlowy dba o to, aby w magazynie była odpowiednia ilość produktów i zamówione produkty dotarły na czas do nabywcy. W krajach Europy Zachodniej coraz częściej korzysta się z outsourcingu magazynowego. Outsourcing jest przydatny w szczególności dla transakcji w małej skali i z niepewnym wzrostem obrotów. Umożliwia on koncentrację kapitału na rozwoju głównej działalności przedsiębiorstwa. Jeżeli rozmiary i kompleksowość operacji magazynowania są relatywnie duże, to operator może opracować specjalne rozwiązanie obsługi magazynowej dla klienta. Dla mniejszych i mniej skomplikowanych operacji bardziej opłacalne jest magazynowanie w obiektach ogólnie dostępnych. Zwiększenie ilości przechowywanych produktów jest operacją prostszą w magazynach ogólnodostępnych niż w magazynach specjalistycznych. Ogólnodostępne magazyny są mniej elastyczne w zakresie kompleksowości usług (np. działalności zwiększającej wartość dodaną do produktu).

Wybór magazynu determinują koszty magazynowania (koszt budowy i eksploatacji magazynu), cechy charakterystyczne produktu i specyficzne wymagania klienta. Najczęściej występują cztery rodzaje magazynów: magazyn bezregałowy blokowy, magazyn o szerokich drogach manipulacyjnych, magazyn o wąskich drogach manipulacyjnych oraz magazyn wysokoregałowy z układnicami. W przypadku magazynów ogólnodostępnych operator wybiera magazyn najbardziej przydatny ze względów ekonomicznych do potrzeb klientów. Najczęściej wybierane są magazyny bezregałowe blokowe lub o szerokich drogach manipulacyjnych. Duża liczba klientów powoduje, że ryzyko wypadnięcia z rynku operatora magazynów ogólnodostępnych jest mniejsze niż w przypadku magazynów specjalistycznych. W przypadku magazynowania specjalistycznego buduje się czasem magazyny o wąskich drogach manipulacyjnych. Tylko w wyjątkowych okolicznościach stosuje się wyższy stopień mechanizacji, jaki zapewnia magazyn wysokoregałowy.

Kompletowanie zamówień jest jedną z podstawowych czynności realizowanych w magazynie. Kompletowanie polega na wyszukiwaniu produktów i przygotowanie ich do wysyłki. Istnieje wiele rozwiązań techniczno-organizacyjnych ułatwiających przekazywanie informacji pomiędzy dyspozytorem magazynu, a pracownikiem kompletującym produkty do wysyłki zgodnie z zamówieniem. Najczęściej stosowanych jest pięć systemów komunikowania się podczas kompletacji produktów:
  1. listy pobrań, oparte o wydruki zamówień i naklejane etykiety,
  2. skanery, przenośne terminale i przekazy radiowe,
  3. wyświetlacze regałowe,
  4. systemy komunikacji audio,
  5. system Rack-Runner.
W przypadku kompletowania produktów opartego na wydrukach zamówień, produkty pobierane są po kolei i każde pobranie jest zaznaczane na liście. Gdy danego produktu nie ma w miejscu, gdzie miał być, lub liczba produktów jest mniejsza niż potrzebna do zamówienia, to pojawia się konieczność wykonania wielu dodatkowych czynności.

Skanery i przenośne terminale umożliwiają wczytywanie danych zawartych w zamówieniu i wyświetlanie na ekranie instrukcji dla operatora. Czynności pobrania produktu są potwierdzane i wyświetlane jest kolejne zadanie dla operatora. W procesie pobierania istnieje możliwość wbudowania wewnętrznego systemu kontroli. Jeżeli terminal posiada łączność z Systemem Zarządzania Magazynem (SZM), to można natychmiast podjąć działania interwencyjne, gdy np. brakuje produktów do skompletowania zamówienia.

W systemie wyświetlaczy regałowych magazyn podzielony jest na strefy i każde miejsce składowania wyposażone jest w wyświetlacz. Kiedy pracownik zbliża się do miejsca składowania produktu umieszczonego na liści zamówienia, miejsce to zostaje automatycznie podświetlone i pojawia się liczba produktów do pobrania.

System komunikacji audio umożliwia automatyczne przekazywanie danych dotyczących zamówienia w postaci poleceń słownych do odbiornika operatora. Operator potwierdza pobranie produktu i otrzymuje dalsze polecenia drogą radiową.

W systemie Rack-Runner terminal zamocowany na wózku porusza się wzdłuż regałów i zatrzymuje się przy każdym miejscu składowania, uwzględnionym w zamówieniu. Na ekranie terminala wyświetlane są dane dotyczące liczby produktów do pobrania i operator potwierdza ich pobranie na klawiaturze. Następnie wózek z terminalem przesuwa się do kolejnego miejsca składowania, gdzie pracownik pobiera kolejne produkty.

Kryteriami wyboru systemu kompletowania zamówień są: dokładność realizacji zamówień, wydajność kompletowania i kontroli, ergonomiczność rozwiązań i koszt systemu.

Pytania
  1. Jakie są zasady wyboru poszczególnych form magazynowania?
  2. Jakie najczęściej spotykamy typy magazynów?
  3. Jaki wpływ na realizację zamówienia ma system komunikowania się?
Źródło: opracowanie własne na podstawie: artykuł redakcyjny, Magazyny własne, ogólnodostępne czy specjalistyczne?, "Logistyka" 2001, nr 2, s. 38-39 i Hereijgers E., Pomoc w kompletacji, "Logistyka" 2001, nr 1, s. 31-32.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88