DYSTRYBUCJA CZĘŚCI SAMOCHODOWYCH W PH FOTA

Bogdan Fota jest właścicielem jednego z trzech największych przedsiębiorstw dystrybucji części samochodowych w kraju. Hala centralnego magazynu PH Fota jest wielkości boiska piłkarskiego i składa się z ciągów regałów, taśmociągów i linii sortowniczych do kompletowania zamówień. PH Fota otrzymuje około sto tysięcy produktów od stu kilkudziesięciu dostawców. Nabywcy zamawiają części samochodowe przez sieć komputerową. Mają oni bezpośredni dostęp do systemu informacji marketingowej w magazynach. Mogą sami sprawdzić, czy w magazynie jest produkt, którego poszukują.

Zanim Fota rozpoczął projektowanie centralnego magazynu, odwiedził Niemcy, Holandię i kraje skandynawskie, aby zobaczyć, jak są planowane, organizowane i jak funkcjonują takie centra. Przedsiębiorstwo Handlowe Fota zostało uznane przez czytelników branżowego czasopisma "Nowoczesny Warsztat" za najlepszego dystrybutora części samochodowych w kraju w 2001 r.

Bogdan Fota, po ukończeniu studiów na Politechnice Gdańskiej, uruchomił warsztat naprawy silników Forda w Gdańsku w 1973 r. Solidną pracą zyskał taką renomę, że zaczął obsługiwać klientów z całej Polski. Oprócz dobrze prosperującego warsztatu, otworzył dział handlowy zajmujący się dystrybucją części samochodowych. Z upływem lat wypracował pozycję wiarygodnego partnera dla dostawców zagranicznych. Obecnie otrzymuje produkty od kilkudziesięciu dostawców z całego świata i żaden z nich nie żąda od niego gwarancji bankowych ani innych zabezpieczeń. W 1993 r. otworzył salon samochodowy i został dealerem Forda. Początkowo sprzedawał rocznie około ośmiuset samochodów, a obecnie około stu. Uważa on sprzedaż samochodów za działalność komplementarną w stosunku do dystrybucji części samochodowych.

Począwszy od 1993 r. PH Fota zaczęło otwierać nowe oddziały w całej Polsce. Z upływem czasu powstała Polska Sieć Dystrybucji Części Samochodowych Grupa Fota, obejmująca samodzielne hurtownie i sklepy. Przyjęto założenie, że łatwiej jest dotrzeć do klientów z kraju za pośrednictwem lokalnych pośredników niż przez dwanaście oddziałów terenowych. Pośrednicy lokalni lepiej znają preferencje nabywców. PH Fota oferuje im wsparcie logistyczne, wspólne kampanie promocyjne, linie kredytowe i preferencje cenowe. Wybrano ogółem stu pięciu pośredników, którzy są połączeni siecią komputerową z oddziałami. Ponadto, bezpośredni dostęp do sieci ma ponad 500 najważniejszych klientów, którzy mogą składać zamówienia bezpośrednie. PH Fota opanowało w ten sposób blisko 10% rozdrobnionego krajowego rynku części samochodowych.

W początkach 2001 r. partnerzy Grupy Fota zaczęli budować sieć Lider Serwis, która umożliwia zamawianie części samochodowych na bieżąco za pomocą programów komputerowych. Przyjęto założenie, że do sieci Lider Serwis mogą należeć warsztaty dysponujące co najmniej dwoma stanowiskami naprawczymi, biurem i prowadzące sprzedaż podstawowych części. PH Fota oferuje im wiedzę i standardowe wyposażenie. Sieć Lider Serwis ma wzrosnąć do 700 warsztatów, specjalizujących się w naprawie starszych modeli samochodów. Klienci otrzymują gwarancje na wykonane naprawy, a reklamacje można zgłaszać we wszystkich punktach Lider Serwis.

Łódzkie centrum logistyczne Foty powstało w byłym obiekcie Zakładów Tekstylno-Konfekcyjnych Teofilów. Zamówienia są tu przyjmowane codziennie do godziny dziewiętnastej, a pomiędzy północą a drugą w nocy następuje wysyłka. Do odbiorcy dostawa dociera przed dziewiątą rano, na drugi dzień od złożenia zamówienia. W ciągu dnia rampa służy do odbioru produktów napływających z całego świata.

Bogdan Fota twierdzi, że sponsorowanie sportu jest najtańszą formą promocji. PH Fota sponsorowało przez kilka lat zespół gdyńskich koszykarek Fota-Porta, który zdobywał mistrzostwo Polski i odnosił sukcesy w rozgrywkach europejskich.

Wiele pomysłów rozwoju PH Fota pochodzi od współpracowników Bogdana Foty. Przyznaje się on do popełniania wielu błędów w czasach, kiedy ważniejsze decyzje podejmował samodzielnie. Dużą wagę przywiązuje też do gospodarki finansowej. PH Fota osiąga rocznie obroty w wysokości 180 mln zł. Rozpoczął się proces przekształcania PH Fota w spółkę akcyjną. Większość akcji ma pozostać jednak w rodzinie, choć pojawia się zainteresowanie ich zakupem w kraju i za granicą. Bogdan Fota twierdzi, że sprzedaż części samochodowych rozpoczynało razem z nim kilku jego znajomych. Przeznaczali oni jednak 90% zysku na konsumpcję, a 10% na inwestycje. B. Fota robił odwrotnie. Znajomi wypadli z rynku, a on dość dobrze prosperuje. Niepowodzeniem zakończyła się tylko próba założenia oddziału w Warszawie, gdyż trafił tam na nielojalnych partnerów.

Pytania
  1. Co zadecydowało o osiągnięciu przez PH Fota czołowej pozycji w sprzedaży hurtowej części samochodowych w kraju?
  2. Jaką rolę spełnia salon samochodowy w PH Fota?
  3. Na jakich zasadach funkcjonuje sieć usług naprawczych Lider Serwis?
Źródło: opracowanie własne na podstawie: Kasprzak M., Części sieci, "Businessman Magazine" 2002, grudzień, s. 64-66.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88