ORIENTACJA MARKETINGOWA FIRMY ATLAS

Przedsiębiorstwo Atlas ma 70-procentowy udział w rynku klejów i glazury w Polsce. Pozycję tę osiągnęło w ciągu 10 lat intensywnej działalności. Wiceprezes Atlasa, R. Rojek, uważa, że konkurencja zmusza do stałego wzrostu jakości produktów i jest na rynku niezbędna. Jednakże większość przedsiębiorstw polskich jeszcze nie zna reguł działania w warunkach konkurencji. Ważna jest orientacja w tym, jakie tendencje pojawiają się na świecie, by stale za nimi nadążać. Należy wyprzedzić inicjatywy konkurentów. Nie można dążyć do eksportowania produktów, jeżeli trudno jest sprostać konkurencji na rynku krajowym.

Wysoki kurs złotego powoduje, że polskie przedsiębiorstwa tracą przewagę konkurencyjną nie tylko za granicą, ale także w kraju. Prezes Rojek uważa, że eksport jest to kupowanie naszej pracy przez zagranicę, a import oznacza, że to Polacy opłacają miejsca pracy w innych krajach. Prawo gospodarcze nie sprzyja rozwojowi przedsiębiorczości i jest niespójne. Polska należy do krajów, w którym obciążenia podatkowe należą do najwyższych w Europie. Według Rojka należy wprowadzić podatek liniowy. Jeżeli bowiem przedsiębiorstwo ma wyższe zyski, to może inwestować w rozwój i tworzyć nowe miejsca pracy. Wzrost zatrudnienia powoduje wzrost funduszu nabywczego ludności i wzrost popytu na rynku krajowym. Ulgi podatkowe, które Atlas uzyskał na początku lat dziewięćdziesiątych, pozwoliły mu wybudować nowe fabryki.

Stagnacja w budownictwie jest następstwem kryzysu w gospodarce narodowej. Produkty Atlasa znajdują jednak zastosowanie również do remontów mieszkań. Przy niesprzyjającej koniunkturze gospodarczej zapotrzebowanie na remonty utrzymuje się na stałym poziomie, a nawet czasem wzrasta. Warunkiem trwałego rozwoju przedsiębiorstwa jest jednak systematyczny rozwój gospodarki narodowej, wzrost popytu na rynku krajowym i wzrost eksportu. Wysoki wskaźnik bezrobocia pogłębia kryzys gospodarczy w Polsce. Rośnie liczba ludzi biednych, maleje popyt, a w następstwie spada produkcja. Konieczne wobec tego stają się dalsze redukcje zatrudnienia. Kryzys gospodarki krajowej nie sprzyja w szczególności małym i średnim przedsiębiorstwom, które nie są zasobne w kapitał i mają trudności z przetrwaniem. Kiedy Atlas rozpoczynał produkcję, trafił na duży popyt na produkty na rynku krajowym. Zysk ze sprzedaży stał się źródłem finansowania rozwoju i inwestycji. Prezes uważa, że wysoko oprocentowane pożyczki bankowe prawdopodobnie doprowadziłyby Atlasa do upadłości.

Oprócz doskonałej jakości produktów, należy oferować nabywcom wysoką jakość obsługi. Atlas uruchomił 17 centrów doradztwa budowlanego na terenie całego kraju. Centra służą pomocą, często nawet na placu budowy, każdemu inwestorowi stosującymi materiały Atlasa. Nabywcy coraz bardziej są świadomi znaczenia marki, jako kryterium jakości produktu. Atlas dba o to, aby jego marka utrzymywała pozytywny wizerunek. Według wyników badań rynku około 80% nabywców materiałów budowlanych zna markę Atlas. W branży budowlanej rzadko zdarzają się afery, właściciele dużych hurtowni rozpoczynali zwykle działalność od noszenia worków na własnych plecach. Działalności Atlasa przyświeca przysłowie, niestety mało obecnie popularne, że "uczciwością i pracą ludzie się bogacą".

Jeżeli organizuje się wizytę biznesową za granicą, to musi być ona starannie przygotowana. Należy zdobyć wiadomości o potencjalnym partnerze, jego potencjale kapitałowym, kontaktach międzynarodowych, a także rzetelności i uczciwości. Kilka lat temu Atlas zamierzał wejść na rynek hiszpański i portugalski. W tym celu nawiązano kontakty ze stowarzyszeniami biznesowymi w tych krajach. Stowarzyszenia te udostępniły stronie polskiej bazy danych o kilku tysiącach przedsiębiorstw z takim informacjami, jak: profil działalności, potrzeby, z jakimi kontrahentami chcą nawiązać kontakt, co chcą sprzedawać lub kupować.

Atlas jest jedynym polskim przedsiębiorstwem, któremu udało się wylansować własną markę w krajach byłego ZSRR. Przeszło połowa eksportu produktów Atlasa trafia do Rosji, a w 2000 r. zanotowano rekordowy wzrost eksportu o ponad 80%. Rynek wschodni oceniany jest jako trudny, a czasem wręcz niebezpieczny. Atlas starannie dobiera kontrahentów, posiada stałych odbiorców, których darzy zaufaniem. Atlas wspiera ich działalność, m.in. współuczestnicząc w kampaniach reklamowych. Powołano Wschodnioeuropejskie Centrum Doradztwa Budowlanego Atlas. Podczas kryzysu rosyjskiego kontrahenci Atlasa mieli kłopoty z regulacją płatności. Atlas wydłużył terminy regulacji zobowiązań, a niektórzy z kontrahentów nielegalnie przewozili pieniądze przez granicę, aby nie utracić dostawcy. Atlas zamierza uruchomić fabrykę w Rosji, chcąc sprostać rosnącym zamówieniom na swoje produkty.

Znacznie trudniej jest wejść na rynek krajów Europy Zachodniej. Jakość produktu musi bowiem być wsparta kosztowną kampanią promocyjną. Konkurencja jest tam duża, a wielu nabywców przyzwyczaiło się do marek produktów, które są sprzedawane przez kilkanaście lub kilkadziesiąt lat na danym rynku. Atlas nawiązał współpracę z przedsiębiorstwem Recer z Portugalii. Pomaga temu przedsiębiorstwu w sprzedaży glazury i terakoty w Polsce w zamian za wsparcie sprzedaży kleju w Portugalii. Wysoki kurs złotego powoduje jednak, że eksport ten jest na granicy opłacalności. Podobna sytuacja występuje w eksporcie do Rosji. Ponadto, z roku na rok rośnie w Polsce koszt robocizny, a wydajność pracy wzrasta wolniej. Istnieje więc realna groźba utraty z takim trudem zdobytych rynków zagranicznych.

Pytania:
  1. Na czym polega orientacja marketingowa firmy Atlas?
  2. Jakie ograniczenia w rozwoju produkcji napotyka Atlas?
  3. W jaki sposób Atlas utrzymuje się na rynku rosyjskim i próbuje wejść na rynki krajów Europy Zachodniej?
Źródło: opracowanie własne na podstawie: Romański W., Praca od podstaw, "Businessman Magazine" 2001, czerwiec, s. 14-17.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88