Rozdział 1
Przesłanki działalności marketingowej w przedsiębiorstwie
Kwestie wymagające uzupełnienia
- Marketing powinien uwzględniać wpływ środowiska zewnętrznego na działalność producenta i pośredników handlowych oraz służy do poznania i zrozumienia potrzeb nabywców.
- W centrum modelu funkcjonowania marketingu znajduje się przedsiębiorstwo, najczęściej jest to przedsiębiorstwo przemysłowe.
- Jeżeli strony porozumiały się w sprawie warunków wymiany i nie działają pod przymusem, to każda z nich powinna osiągnąć jakąś korzyść.
- Możemy wyróżnić sześć użyteczności marketingu względem produktu: formy, zadania, czasu, miejsca, posiadania i informacji.
- Gospodarka kapitalistyczna opiera się na fundamentalnych prawach osób i przedsiębiorstw do: prywatnej własności, zysku i swobody podejmowania decyzji oraz odpowiedzialności społecznej.
- Przedsiębiorstwo tworzy podstawowe środowisko wewnętrzne, w którym marketing znajduje zastosowanie.
- Ujemnymi stronami spółki są: nieograniczona odpowiedzialność, możliwość niezgody, brak ciągłości i zamrożony w inwestycjach kapitał.
- Chociaż rynek docelowy nie jest częścią marketingu mix, to jednak potrzeby i pragnienia nabywców go tworzących są punktem wyjścia do konstrukcji składników marketingu mix.
- Misja jest ideą przewodnią do wyboru strategii marketingowej na rynkach docelowych.
- Cele organizacji działających nie dla zysku wyrażają się w dążeniu do sprawnego zaspokojenia potrzeb określonych grup ludności i racjonalizacji kosztów.
- W potocznym rozumieniu, rynek jest to system zbierania informacji o produktach. (Fałsz)
- Przedmiotem wymiany są potrzeby nabywców. (Fałsz)
- Rozbieżności czasowe wynikają z faktu, że konsumenci nie muszą kupować, spożywać lub używać produktów w tym samym czasie, gdy są wytwarzane. (Prawda)
- Użyteczności są to korzyści pochodzące z zaspokojenia potrzeb nabywców przez produkt. (Prawda)
- Zysk jest jednym z ważniejszych czynników skłaniających ludzi do wydawania pieniędzy oraz dowolnego gospodarowania zasobami. (Fałsz)
- Spółdzielnie występują najczęściej wśród rolników i rzemieślników. (Prawda)
- Proces technologiczny wchodzi w zakres wiedzy marketingowej. (Fałsz)
- Orientację na produkcję można wyrazić sloganem: jeżeli możemy tanio kupić produkt, to on sam się sprzeda. (Fałsz)
- Społeczne aspekty marketingu rozpatrywane są w celu osiągnięcia consensusu pomiędzy satysfakcją nabywców, wymogami środowiska naturalnego, interesami społecznymi i interesami przedsiębiorstwa. (Prawda)
- Przywódca autokratyczny podejmuje decyzje po zasięgnięciu opinii podwładnych. (Fałsz)
- Przedsiębiorstwo radzi sobie z wpływem makrośrodowiska przez odwoływanie się do arbitrażu.
- Przy kształtowaniu stosunków przedsiębiorstwa z mikrośrodowiskiem bierzemy pod uwagę możliwości negocjacji postanowień umownych.
- Marketing spełnia takie użyteczności wobec produktu, jak techniki.
- Przedsiębiorstwo dąży do zaspokojenia potrzeb nabywców przez wykonywanie funkcji, które umożliwiają sprawowanie kontroli nad ich postępowaniem.
- Do zalet jednoosobowego przedsiębiorstwa należy przeciętna motywacja do osiągania zysku.
- Na sprawność i skuteczność funkcjonowania przedsiębiorstwa wpływa skłonność do naukowej podbudowy każdego problemu.
- W misji przedsiębiorstwa ujmuje się zdolność do uzyskania przewagi konkurencyjnej.
- Na efektywność stylu kierowania wpływa humanizacja warunków pracy.
- W procesie kontroli uwzględnia się korygowanie potrzeb kontrahentów.
- W działalności marketingowej należy dążyć do wyeliminowania działań, które rodzą możliwości nadużyć w zakresie procesu produkcji.