EWOLUCJA ASORTYMENTU PRODUKTÓW POLAR SA

Zakłady Metalowe "Zakrzów" powstały w 1952 r. Próbowały one wypełnić niszę rynkową, produkując początkowo kotły oraz wózki dwu- i czterokołowe dla kolei i poczty. W 1956 r. podjęto produkcję piecyków gazowych, a rok później motorowerów Ryś i Żak oraz chłodziarek absorpcyjnych Mewa o pojemności 40 litrów. W 1959 r. uruchomiono drugą linię produkcyjną chłodziarek absorpcyjnych Alka. W początkach lat sześćdziesiątych zakłady weszły z chłodziarkami na rynki Bułgarii, Grecji i Rumunii. W 1962 r. rozpoczęto produkcję chłodziarek sprężarkowych Foka i zakupiono licencję na wytwarzanie nowoczesnego agregatu absorpcyjnego Alaska, w który wyposażono chłodziarki Yeti.

W 1963 r. zaprzestano produkcji motorowerów, a w końcu 1966 zakłady zmieniły nazwę na Zakłady Metalowe "Polar" we Wrocławiu. Zakłady Metalowe "Polar" zaczęły specjalizować się wyłącznie w produkcji sprzętu gospodarstwa domowego. W kolejnych latach rozszerzono asortyment chłodziarek sprężarkowych oraz wprowadzono do produkcji chłodziarki turystyczne zasilane elektrycznie lub gazem propan-butan i tzw. termotorby.

W latach siedemdziesiątych nastąpił dynamiczny rozwój zakładów. Oddano do użytku oczyszczalnię ścieków sanitarnych i przemysłowych, utworzono oddziały w Miłkowie i Żaganiu, wyprodukowano milionową chłodziarkę. Zakłady zostały przyjęte do Klubu Eksporterów. W 1972 r. nadano zakładom nazwę "Predom-Polar". Przełomowe znaczenie miało uruchomienie produkcji automatycznej pralki bębnowej na licencji jugosłowiańskiej firmy "Gorenje".

W 1995 r. zakłady przekształcono w Spółkę Polar SA. W 1999 r. międzynarodowy koncern Brandt stał się właścicielem 95% pakietu akcji Polar SA. Firma Brandt jest liderem na rynku europejskim, sprzedaje rocznie ponad 5,5 mln artykułów zmechanizowanego sprzętu gospodarstwa domowego. Łącznie w zakładach zlokalizowanych w Polsce, Austrii, Francji, Niemczech i we Włoszech Brandt zatrudnia ponad 11,5 tys. pracowników.

W 1999 r. udział Polaru w krajowym rynku chłodziarek wynosił 37%, a w rynku pralek - 27%. Spółka wyposażona została w nowoczesne, skomputeryzowane linie produkcyjne, które wpłynęły na obniżenie kosztów materiałowych i wzrost wydajności pracy. Do asortymentu produkcyjnego Polaru dodano piece, kuchnie i kuchenki mikrofalowe. Obecnie Polar eksportuje produkty do Czech, Rosji i Słowacji, a także do wielu krajów Europy Zachodniej (Belgia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Szwecja i Wielka Brytania) i Ameryki Południowej. Produkty Polaru są zgodne z wysokimi normami ekologicznymi oraz charakteryzują się nowoczesnością, energooszczędnością i wysokimi standardami jakościowymi. Polar zorganizował w kraju 31 fabrycznych punktów usług naprawczych i 135 autoryzowanych punktów usługowych. Od początku powstania Polar wytwarza produkty przede wszystkim na podstawie projektów technicznych i wzornictwie opracowanym przez rodzimych konstruktorów i plastyków.

Pytania:
  1. Czy różnorodny asortyment produktów i ciągłe jego zmiany sprzyjają znalezieniu niszy rynkowej? Jaki to ma wpływ na koszty produkcji i dystrybucji?
  2. Jakie znaczenie miało wprowadzenie nowego produktu - pralki automatycznej - dla zakładu, a jakie dla nabywców?
  3. Jaki wpływ na rozwój zakładów Polar SA miał zakup 95% pakietu jego akcji przez koncern zagraniczny?
Źródło: opracowanie własne na podstawie: A.B., P jak Polar, "Marketing Serwis" 2001, nr 1, s. 64-65.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88