ROZWÓJ DORADZTWA LOGISTYCZNEGO

Nieujawniona z nazwy, zachodnioeuropejska sieć handlowa wydała ponad 7 mln USD, gdy przez dwa lata poszukiwała sposobu, aby oferowany przez nią asortyment produktów w 98% był dostępny w prowadzonych przez nią sklepach detalicznych. Pomimo to nie udało jej się przekroczyć poziomu 90% dostępności produktów w sklepach. Rozwiązanie, które gwarantowałyby spełnienie zamierzeń, wymagało od dwu- do czterokrotnego zwiększenia częstotliwości dostaw. Poproszone o konsultację przedsiębiorstwo logistyczne odrzuciło pomysły zwiększenia częstotliwości dostaw jako zbyt kosztowne. W wyniku przeprowadzonych obserwacji i analiz konsultanci zaproponowali zmianę ilości produktów w opakowaniach zbiorczych. Zmodyfikowano w ten sposób opakowania 500 spośród 12 000 produktów. W efekcie dostępność asortymentu we wszystkich sklepach zwiększyła się do ponad 95%.

W odpowiedzi na nagły wzrost popytu, firma Marks & Spencer musiała szybko zwiększyć dostawy produktów żywnościowych do sklepów zlokalizowanych w jednej z dzielnic Londynu. Firma od kilku lat współpracowała z przedsiębiorstwem logistycznym Gist, które zajmowało się analizowaniem, projektowaniem, wdrażaniem i zarządzaniem łańcuchami logistycznymi. Przeprowadzona przez Gist analiza wykazała, że wzrósł popyt przede wszystkim na dania gotowe, które zamawiały sekretarki wydziałów zarządu miejskiego Londynu. Sekretarki przygotowywały posiłki na wielogodzinne posiedzenia zarządów, związane z pojawieniem się nowych problemów związanych z modernizacją i rozwojem miasta. Analiza sytuacji ujawniła niszę rynkową - popyt na gotowe dania na wynos. Konsultanci zaproponowali specjalną obsługę biur na zamówienia telefoniczne i utworzenie telefonicznej linii informacyjnej (infolinii). Gist zajął się obsługą centrum teleinformatycznego i koordynacją sprzedaży. W efekcie Marks & Spencer otrzymał dodatkowe zamówienia na produkty żywnościowe wartości około 12 mln funtów.

Doradztwo jest jedną z najczęstszych form świadczenia usług przez przedsiębiorstwa logistyczne i dynamicznie się rozwija. Dyrektor do spraw rozwoju polskiego oddziału przedsiębiorstwa międzynarodowego Gist twierdzi, że producenci i pośrednicy handlowi napotykają coraz więcej problemów podczas realizacji funkcji logistycznych wobec dostawców i nabywców produktów. Zarządy przedsiębiorstw nie zawsze potrafią docenić występujące okazje, wyzwania czy problemy, postawić diagnozę, znaleźć warianty rozwiązań i wybrać najlepszy sposób działania. Ważna jest także szybkość znalezienia wyjścia z sytuacji. Programy komputerowe umożliwiają wszechstronną analizę projektów modelowych. Wsparcie informatyczne analizy jest drogie, nierzadko sięga kilku milionów złotych. Zysk klienta może być jednak kilka, a nawet kilkanaście razy większy. Chodzi nie tylko o odkrycie i zagospodarowanie nisz rynkowych oraz skracanie łańcucha dostaw, ale także o rozwiązanie problemów pojawiających się wewnątrz przedsiębiorstwa.

White Cap TDV, duży niemiecki producent nakrętek do słoików i butelek, zmodernizował wytwarzanie tych produktów w jednym z zakładów na początku lat dziewięćdziesiątych. Zakład wyposażono w siedem linii produkcyjnych, w pełni zautomatyzowanych i dostosowanych do wytwarzania rozmaitych nakrętek, pakowanych w pudła kartonowe. Powstał jednak problem, jak zharmonizować i zmechanizować operacje logistyczne, takie jak układanie kartonów, umieszczenie nakrętek w kartonach, kontrola ich zawartości, znakowanie, sortowanie, układanie kartonów na paletach i transport wewnętrzny. Vanderlande Industries, światowy doradca w zakresie systemów składowania i transportu na krótkie odległości, w ścisłej kooperacji z kierownictwem White Cap, opracował system ciągłego pakowania i dystrybucji nakrętek, integrujący wszystkie operacje. Wymogi producenta zostały spełnione w 98,5%, a niezawodność wdrożonego systemu osiągnęła blisko 100%.

Doradztwo logistyczne świadczą także biura konsultingowe, ale ich rola sprowadza się najczęściej do ogólnej analizy problemu i podsunięcia strategii rozwiązań. Następnie potrzebne jest opracowanie szczegółowych projektów, sposobów ich wdrożeń z uwzględnieniem produktów, nabywców, częstotliwości dostaw i tras przejazdów środków transportu. Projekty opracowują kooperujące z konsultantami przedsiębiorstwa logistyczne.

Oddział Gist w Polsce współpracuje od 1998 r. z przedsiębiorstwem Amerest, które prowadzi restauracje Pizza Hut i KFC. Amerest otwiera co pół roku 20 nowych restauracji w Polsce i musi zapewnić pełne ich zaopatrzenie nie tylko w surowce i półprodukty, ale także w serwetki i mundurki dla obsługi. Gist planuje zaopatrzenie, organizuje dostawy produktów, magazynuje i dostarcza je do restauracji. Co pół roku Gist i Amerest uzgadniają wartość wzajemnych rozliczeń finansowych, stosownie do ruchu cen benzyny, kosztów robocizny, oraz rozważają sposoby obniżenia kosztów świadczonych usług. Amerest nie zajmuje się więc zaopatrzeniem, a koncentruje się jedynie na wyborze najlepszych dostawców i negocjuje ceny produktów. Oczekuje on także zaangażowania się Gista w doradztwo w zakresie finansowania operacji logistycznych. Obecnie przedsiębiorstwa logistyczne proponują kompleksowe usługi, obejmujące analizy operacji produkcyjnych, marketingowych i finansowych, a następnie przedstawiają projekty rozwiązań, wdrożenia i zarządzania opracowanymi przez siebie systemami.

Pytania
  1. Jaką rolę odgrywają SIM, badania marketingowe i doradztwo w procesie rozwiązywania problemów zaopatrzeniowych, produkcyjnych i dystrybucyjnych przedsiębiorstwa?
  2. Czy problemy marketingowe należy rozwiązywać we własnym zakresie, czy zlecać ich rozwiązanie? Co przemawia za pierwszym, a co za drugim podejściem do podejmowania decyzji?
  3. Jakie czynniki sprzyjają rozwojowi doradztwa logistycznego w świecie i w Polsce?
Źródło: opracowanie własne na podstawie: Hendler A., Model optymalny, "Businessman Magazine" 2001, sierpień, s. 110-111.

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów
Podstawy fizyki. T. 1-5
Podstawy fizyki. T. 1-5cena juz od 219,60zamów

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88