RODZINNY ZAKŁAD NAPRAWY SAMOCHODÓW
W 1929 r. ojciec Tadeusza Błażewicza otworzył w Wilnie zakład transportowy, zaczynając od jednej ciężarówki. Kilka lat później uruchomił warsztat samochodowy i nabył kolejne samochody, zwiększając ich liczbę do czterech. Zakład obsługiwał trasy łączące główne miasta w Polsce. Po II wojnie światowej, panu Błażewiczowi udało się otworzyć zakład transportowy w Gdańsku dopiero w 1958 r. Była to jednak tylko taksówka, którą woził pasażerów do 1976 r., czyli do osiągnięcia wieku emerytalnego.
Jego syn, Tadeusz Błażewicz, ukończył studia na Politechnice Gdańskiej i pracował na różnych stanowiskach, m.in. mechanika i projektanta. Po półtorarocznym pobycie w Stanach Zjednoczonych postanowił iść śladami ojca i w 1980 r. rozpoczął budowę warsztatu samochodowego. Przedtem jednak wyjechał na kilka tygodni do przyjaciela w Niemczech, który prowadził stację obsługi samochodów. Podpatrywał, w jaki sposób naprawia się tam samochody i jak funkcjonuje warsztat samochodowy. W 1983 r. otworzył warsztat i zaczął specjalizować się w naprawie samochodów marki Skoda. Zaczynał działalność usługową, zatrudniając tylko jednego mechanika. Obecnie naprawy i obsługę handlową klientów wykonuje w jego firmie blisko 40 pracowników. Mechanicy mają dyplomy czeladnicze i mistrzowskie. Wszyscy odbyli szkolenia w ośrodku szkoleniowym Skody w Mlada Boleslav. Nowi pracownicy rekrutowani są w trakcie praktyk szkolnych, kiedy obserwuje się przede wszystkim, jak dają sobie radę podczas żmudnych prac (np. sprzątanie i proste roboty ślusarskie). Mechanik musi być sumienny i dokładny, gdyż w jego rękach spoczywa życie ludzkie. W warsztacie musi panować porządek, bo na niewielkiej powierzchni mieści się wiele urządzeń.
W zakładzie panuje atmosfera rodzinna. Wspólnie spędza się wigilie Bożego Narodzenia. Szef wobec pracowników jest wymagający, ale równocześnie serdeczny. Żona T. Błażewicza prowadzi sprawy kadrowe, ich syn nadzoruje usługi, a córka -działalność handlową. Synowa prowadzi ubezpieczenia, a zięć jest odpowiedzialny za zaopatrzenie. Do rodziny należy także warsztat blacharsko-lakierniczy.
Zakład napotyka i rozwiązuje wiele bieżących problemów. Zamiast wysokooprocentowanych kredytów bankowych, korzysta z oszczędności, zaciąga pożyczki u rodziny i przyjaciół. W 1990 r. otwarta została filia zakładu w Wilnie. Po trzech latach została jednak zamknięta z powodu nieudolności lokalnego kierownictwa i dużej konkurencji działalności nielegalnej. Zakład rozwija się dynamicznie. W 1996 r. otwarto salon sprzedaży samochodów Skoda. Salon ten odgrywa głównie rolę prestiżową, a zysk generują usługi naprawcze. Zakład uzyskał certyfikat ISO 9002 oraz wyróżnienie w konkursie "Firma z jakością", dyplom "Firma Fair Play" i tytuł "Polski Sukces 2000".
Pytania:
Jego syn, Tadeusz Błażewicz, ukończył studia na Politechnice Gdańskiej i pracował na różnych stanowiskach, m.in. mechanika i projektanta. Po półtorarocznym pobycie w Stanach Zjednoczonych postanowił iść śladami ojca i w 1980 r. rozpoczął budowę warsztatu samochodowego. Przedtem jednak wyjechał na kilka tygodni do przyjaciela w Niemczech, który prowadził stację obsługi samochodów. Podpatrywał, w jaki sposób naprawia się tam samochody i jak funkcjonuje warsztat samochodowy. W 1983 r. otworzył warsztat i zaczął specjalizować się w naprawie samochodów marki Skoda. Zaczynał działalność usługową, zatrudniając tylko jednego mechanika. Obecnie naprawy i obsługę handlową klientów wykonuje w jego firmie blisko 40 pracowników. Mechanicy mają dyplomy czeladnicze i mistrzowskie. Wszyscy odbyli szkolenia w ośrodku szkoleniowym Skody w Mlada Boleslav. Nowi pracownicy rekrutowani są w trakcie praktyk szkolnych, kiedy obserwuje się przede wszystkim, jak dają sobie radę podczas żmudnych prac (np. sprzątanie i proste roboty ślusarskie). Mechanik musi być sumienny i dokładny, gdyż w jego rękach spoczywa życie ludzkie. W warsztacie musi panować porządek, bo na niewielkiej powierzchni mieści się wiele urządzeń.
W zakładzie panuje atmosfera rodzinna. Wspólnie spędza się wigilie Bożego Narodzenia. Szef wobec pracowników jest wymagający, ale równocześnie serdeczny. Żona T. Błażewicza prowadzi sprawy kadrowe, ich syn nadzoruje usługi, a córka -działalność handlową. Synowa prowadzi ubezpieczenia, a zięć jest odpowiedzialny za zaopatrzenie. Do rodziny należy także warsztat blacharsko-lakierniczy.
Zakład napotyka i rozwiązuje wiele bieżących problemów. Zamiast wysokooprocentowanych kredytów bankowych, korzysta z oszczędności, zaciąga pożyczki u rodziny i przyjaciół. W 1990 r. otwarta została filia zakładu w Wilnie. Po trzech latach została jednak zamknięta z powodu nieudolności lokalnego kierownictwa i dużej konkurencji działalności nielegalnej. Zakład rozwija się dynamicznie. W 1996 r. otwarto salon sprzedaży samochodów Skoda. Salon ten odgrywa głównie rolę prestiżową, a zysk generują usługi naprawcze. Zakład uzyskał certyfikat ISO 9002 oraz wyróżnienie w konkursie "Firma z jakością", dyplom "Firma Fair Play" i tytuł "Polski Sukces 2000".
Pytania:
- Jakie okoliczności sprzyjały powstaniu zakładu T. Błażewicza?
- W jaki sposób rekrutowani są pracownicy i jakie stawia się im wymagania?
- Czy przedsiębiorstwa rodzinne mogą uniknąć zaciągania kredytów bankowych?