RESTRUKTURYZACJA ANWILU

Anwil jest nową nazwą dawnej wytwórni produktów chemii ciężkiej Azoty z Włocławka, która powstała w latach sześćdziesiątych minionego stulecia. Na początku lat dziewięćdziesiątych Azoty przechodziły kryzys. Przedsiębiorstwo posiadało wprawdzie nowoczesne linie technologiczne, ale było znacznie zadłużone. Groziło mu odcięcie dopływu prądu z zakładów energetycznych i wstrzymanie dostaw ropy naftowej z Petrochemii w Płocku. Podjęto próbę restrukturyzacji zarządzania przedsiębiorstwem. Wierzyciele zgodzili się zamienić długi na udziały kapitałowe w przedsiębiorstwie. Wydziały podstawowe przedsiębiorstwa uzyskały samodzielność, a wydziały pomocnicze wyodrębniono ze struktury organizacyjnej.

Nowy zarząd postanowił nawiązać bardziej przyjazne relacje z otoczeniem. Logo, składające się z dwóch kanciastych liter, zamieniono na zielony listek, choć asortyment produkcji pozostał ten sam: polichlorek winylu, PCV i nawozy sztuczne. W kraju funkcjonowało kilka zakładów o nazwie Azoty i trudno było je odróżnić, również dawna nazwa nie odpowiadała nowej strategii przedsiębiorstwa, kojarzyła się bowiem z zanieczyszczaniem środowiska naturalnego. Trwały dysputy nad nową nazwą przedsiębiorstwa. Nazwa Anwil wydawała się co prawda niezrozumiała dla nabywców, gdyż nie kojarzyła się z wytwarzanymi produktami, ale jej zwolennicy porównywali ją z nazwą koncernu naftowego Shell, która w języku angielskim oznacza muszelkę i niewiele ma wspólnego z ropą naftową. Zmiany logo i nazwy nie mogły jednak dotyczyć tylko zewnętrznych symboli przedsiębiorstwa. Zielony listek w przypadku syntezy chemicznej powinien kojarzyć się z systematycznym unowocześnianiem technologii w celu ochrony środowiska naturalnego.

Spółka Anwil przygotowała programy proekologicznej produkcji, uzyskała certyfikat ISO 14001 i zastosowała międzynarodowy program Responsible Care (odpowiedzialna troska), zalecany przez Europejską Radę Przemysłu Chemicznego. Na inwestycje ograniczające szkodliwość produkcji dla środowiska wydano ponad 100 mln zł. Drugim nurtem przejawiania dobrej woli Anwilu są programy sponsorowania działalności sportowej (m.in. zespołu koszykówki Anwil Włocławek), edukacyjnej (szkoły i przedszkola), domów opieki zdrowotnej i dwóch amatorskich orkiestr symfonicznych. Anwill chce mieć dobry wizerunek w społeczeństwie lokalnym, który opłaca się także ze względów ekonomicznych.

Pytania:
  1. Jaki sposób restrukturyzacji wybrał Anwil?
  2. Co pomogło poprawić wizerunek Anwilu?
  3. W jakich okolicznościach następuje przeważnie zmiana nazwy i logo przedsiębiorstwa?
Źródło: opracowanie własne na podstawie: Sławiński M., Zielony listek ciężkiej chemii, "Businessman Magazine" 2001, grudzień, s. 118-119.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88