MIĘDZYNARODOWE ALLIANSE STRATEGICZNE PLL LOT

W kwietniu 2002 r. LOT i Lufthansa zawarły porozumienie o współpracy obu linii lotniczych. Porozumienie to prowadzi do włączenia polskiego przewoźnika w struktury grupy lotniczej STAR ALLIANCE, który obsługuje 727 portów lotniczych w 127 krajach. Jeszcze trzy lata temu ryzyko utraty samodzielności LOT-u było przyczyną rezygnacji z oferty przystąpienia do STAR ALLIANCE. Lufthansa, która przewodzi temu aliansowi lotniczemu, proponowała bowiem, aby LOT dowoził pasażerów jedynie do głównych portów lotniczych w Europie i zrezygnował z połączeń transatlantyckich. Lotnisko Okęcie miało pełnić funkcje tranzytowe dla ruchu krajowego. Podobne ograniczenia proponowały linie brytyjskie British Airways w imieniu aliansu lotniczego ONEWORLD. LOT wybrał wówczas Swissair i stworzony przez tę linie alians QUALIFLAYER. Swissair nie proponował takich ograniczeń, a ponadto umożliwiał rozwój lotniska Okęcie jako centrum połączeń na Europę Środkową. Niestety linia szwajcarska w 2001 r. ogłosiła upadłość. Obecnie Lufthansa deklaruje, że LOT utrzyma obsługę swoich dotychczasowych połączeń międzynarodowych i zapewnia rozwój LOT-u i lotniska Okęcie. Zgodnie z tą obietnicą uruchomione zostało, obsługiwane przez LOT, połączenie Warszawy z Kaliningradem.

STAR ALLIANCE jest największym na świecie aliansem lotniczym dysponującym 2142 samolotami i przewożącym rocznie około 294 mln pasażerów. W skład tego aliansu, oprócz LOT-u i Lufthansy, wchodzą Air Canada, Air New Zealand, All Nippon Airways, Australian Airlines Group, British Midland, Mexican Airlines, SAS Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, Thai Airways International, United Airlines oraz VARIG Airlines. Drugim co do wielkości aliansem lotniczym na świecie jest ONEWORLD, któremu przewodzą British Airways i American Airlines. Do aliansu tego należą ponadto: Aer Lingus, Cathy Pacific, Fin Air, Iberia, LAN Chile oraz Qantas. Alians ONEWORLD, który również brany był pod uwagę przez LOT, dysponuje 1875 samolotami i przewozi rocznie około 220 mln pasażerów. Trzecim co do wielkości aliansem lotniczym na świecie jest SKYTEAM, grupujący: Alitalia, AeroMexico, Air France, CSA Czech, Delta, Korean Air i TSA. Alians SKYTEAM dysponuje 1598 samolotami i z usług jego korzysta rocznie około 207 mln pasażerów.

Eksperci oceniają, że zarówno koszt przewozu 1 pasażera, jak i zatrudnienie w stosunku do wykonywanych zadań, są w firmie LOT za wysokie. Sytuacja taka, modernizacja LOT-u i zakup nowych samolotów spowodowały w 2001 r. stratę blisko 640 mln zł. W 2002 r. LOT przewidywał jednak już niewielki zysk. Straty LOT-u nie są jednak przypadkiem odosobnionym na świecie. Oprócz firmy Swissair, upadłość ogłosiła również belgijska linia lotnicza Sabena, a rząd Nowej Zelandii wykupił 80% akcji firmy Air New Zealand, ratując ją w ten sposób przed upadłością. Po ataku terrorystycznym na WTC w 2001 r. nastąpił kryzys w wielu liniach lotniczych na świecie, m.in. Lufthansa poniosła straty w wysokości 600 mln euro.

Koszty przystosowania LOT-u do systemu funkcjonowania STAR ALLIANCE są jednak znaczne, obejmują bowiem: dostosowanie się do panujących standardów obsługi, ujednolicenie procedury odpraw i rezerwacji, koordynację rozkładu lotów i stosowanie programów rabatowych dla często podróżujących pasażerów.

Pytania:
  1. Jakie są przyczyny zawarcia umowy o współpracę PLL LOT z STAR ALLIANCE?
  2. Jakie są trzy największe alianse linii lotniczych w świecie?
  3. Jakie korzyści może osiągnąć i koszty ponieść PLL LOT z tytułu przynależności do STAR ALLIANCE?
Źródło: opracowanie własne na podstawie: LOT z Niemcami, "Życie" 2002, z 5 maja, s. 8; Tarnowski P., Lecimy do gwiazd", "Polityka" 2002, nr 15, s. 20-21.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88