SIEĆ DEALERÓW SAMOCHODÓW KONCERNU FORD W POLSCE

Zakłady produkcyjne i montażowe koncernu Ford zlokalizowane są w wielu krajach, na nieomal wszystkich kontynentach. Podobnie, zakłady przemysłowe kooperujące z Fordem pochodzą z różnych krajów. Trudno więc czasem ustalić, w jakim kraju samochód został wyprodukowany. Sytuacja taka występuje także w innych koncernach samochodowych. Na przykład, kupując samochód marki Pontiac, koncernu General Motors, za 20 tys. USD, nabywca amerykański płaci 6 tys. za montaż w Korei Południowej, 3,5 tys. za silnik i osprzęt elektroniczny wytwarzany w Japonii, 1,5 tys. za stylizację i projekty inżynierskie wykonane w Niemczech, 0,8 tys. za komponenty wytwarzane na Tajwanie i w Singapurze oraz 0,5 tys. za marketingową obsługę świadczoną w Wielkiej Brytanii. Na liście kooperantów koncernu Mercedes znajdują się zakłady przemysłowe z 17 krajów z Ameryki Północnej i Południowej, Afryki, Azji i Europy.

Łańcuch logistyczny produkcji samochodów obejmuje m.in. :

  • źródła pozyskiwania surowców (rud żelaza, węgla i wapnia niezbędnych do produkcji stali oraz innych surowców do produkcji części i detali),
  • tłoczenie ze stali karoserii oraz produkcję silników,
  • karoserie, silniki, kable, części elektroniczne, elementy szklane, chłodnice, systemy ogrzewania, wyprawki z blachy i inne komponenty dostarczane do montowni, gdzie następuje końcowy montaż samochodów.
Najbardziej znane zakłady produkcyjne i montownie w Europie znajdują się w Belgii, Hiszpanii, Niemczech, Portugalii i Wielkiej Brytanii. Dopiero gotowe samochody kierowane są do dealerów, którzy oferują je do sprzedaży nabywcom.

Przedsiębiorstwo Ford Distributions Poland SA rozpoczęło działalność na początku lat dziewięćdziesiątych od tworzenia sieci dealerów. Liczba dealerów rosła w zależności od kontyngentów (liczby samochodów wwożonych do kraju, wyznaczanej przez Ministerstwo Gospodarki). Obecnie na terenie całej Polski funkcjonują 74 autoryzowane stacje obsługi Forda we wszystkich większych miastach. W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych minionego stulecia w Płońsku pod Warszawą zamierzano uruchomić fabrykę siedzeń samochodowych na potrzeby całego koncernu Ford. Ostatecznie jednak powstała montownia, która montuje sześć z dziewięciu modeli Forda sprzedawanych na polskim rynku. Liczba montowanych podzespołów (od 7 do 30) zależy od modelu. Podzespoły dostarczane są z krajów Europy Zachodniej.

Rola dealerów samochodowych nie była początkowo doceniana. Koncerny samochodowe uważały, że nabywca przed podjęciem decyzji zakupu wie, jakiej marki samochód zamierza kupić. Producenci wyznaczali ceny i zajmowali się promocją, dealerowi przypadała dobra obsługa nabywcy. Znaczenie dealera jednak systematycznie wzrastało. Nawiązywał on bezpośredni kontakt z nabywcą, finalizował transakcje kupna-sprzedaży, pełnił funkcje reprezentanta producenta, a nie tylko sprzedawcy różnych produktów, często konkurujących ze sobą koncernów samochodowych.

Powiązanie dealera z producentem następuje przez udzielenie mu koncesji, nadającej status autoryzowanego dealera. Dealer zdobywa w ten sposób przywilej sprzedawania marek samochodów danego producenta i wspierany jest przez jego działalność marketingową. Autoryzowany dealer musi jednak sprostać wymaganiom stawianym przez producenta: posiadać salon samochodowy o odpowiedniej powierzchni i kolorystyce, zaplecze magazynowe oraz dysponować urządzeniami i sprzętem zapewniającymi wysoki poziom usług. Zadaniem dealera jest często również sprzedaż samochodów używanych.

Dealerzy oferują sprzedaż samochodów za gotówkę, na kredyt i na podstawie umowy dzierżawy (leasingu). Chociaż w Polsce dominuje sprzedaż samochodów za gotówkę, to jednak coraz większego znaczenia nabiera sprzedaż kredytowa i dzierżawa samochodów. Dealerzy korzystają z usług Ford Bank Polska SA, który jest oddziałem Ford Financial Services, największej na świecie instytucji finansującej zakup samochodów. Z usług Ford Financial Services korzysta rocznie około 7 mln nabywców samochodów na świecie. Ford Bank Polska SA oferuje nabywcom pakiety finansowe, które mogą wybrać w zależności od swoich potrzeb.

Pozornie wydaje się, że sukces dealera zależy wyłącznie od dotarcia do jak największej liczy nabywców i sprawnej ich obsługi. Działalność dealera samochodowego zależy jednak w znacznym stopniu od narzucanych przez koncerny procedur i polityki. Czasem nie dysponuje on takim asortymentem samochodów, jaki uważa za najlepszy do obsługi nabywców na danym terenie. Na dostawę niektórych modeli samochodów czeka się dość długo, inne modele są w ogóle niedostępne do sprzedaży na polskim rynku. Skomplikowana procedura składania zamówień i długi czas ich realizacji powodują, że nabywcy często rezygnują z zamówień i decydują się na zakup samochodów oferowanych przez konkurentów. Na działalność dealera wpływ wywierają także stosunki z bankami, zakładami ubezpieczeniowymi, konkurentami, pracownikami, lokalnymi władzami i wizerunek koncernu. Sytuacja dealera zależy również od polityki gospodarczej rządu, przepisów prawnych i egzekwowania prawa.

Dealer powinien skupić się na tych dziedzinach działalności, na które ma bezpośredni wpływ, i śledzić wskaźniki świadczące o sprawności jego działalności. Dealer może mieć wpływ na działalność inwestycyjną (modernizację i poprawę estetyki salonu samochodowego, budowę nowych salonów, rozbudowę zaplecza), działalność marketingową (promocję usług w mediach, usprawnianie obsługi nabywców, wprowadzanie technik informatycznych), poziom kosztów (kontrolę kosztów, reakcję na wzrost kosztów) i administracyjną (monitorowanie jakości i wydajności pracy pracowników, wprowadzenie systemu motywacyjnego i szkoleń). Obserwując dynamiczny wzrost sprzedaży, dealer może podjąć decyzję o otwarciu nowego salonu, ale powinien uwzględnić także politykę koncernu, stan nasycenia rynku i koniunkturę gospodarczą. Dealer nie ma lub może mieć minimalny wpływ na środowisko zewnętrzne.

Dealer, ze względu na brak wpływu na politykę koncernu, może inwestować w działalność nie związaną ze sprzedażą samochodów, rozwój usług naprawczych i usprawniać obsługę nabywców. Ograniczenia asortymentu pod względem kolorów i dodatkowego wyposażenia można w jakiś sposób zrekompensować przez sprzedaż samochodów używanych. Dealer powinien także przygotować strategię wycofania się z rynku w przypadku nieopłacalności dotychczasowej działalności (np. gwałtowny spadek prowizji ze sprzedaży samochodów) i przerzucenia się na sprzedaż samochodów oferowanych przez dotychczasowych konkurentów lub podjęcia innego rodzaju działalności (np. otwarcia stacji obsługi samochodów, stacji benzynowej, motelu, zakładu transportowego). W przypadku dostrzeżenia spadkowej tendencji sprzedaży można próbować zintensyfikować dotychczasowe lub zastosować nowe formy promocji (np. oferować premie i nagrody dla nabywców) i próbować obniżyć koszty. Można także oferować samochody zastępcze na czas naprawy.

Działalność konkurentów powinna być ciągle obserwowana i analizowana. Reakcją na zagrożenia ze strony konkurentów może być wzrost nakładów na promocję, poprawa jakości obsługi i oferowanie nowych usług dla nabywców. Dealer może zakładać, że zadowolony nabywca samochodu zdecyduje się, po pewnym czasie, na ponowny zakup. Dlatego powinien o nim pamiętać, wysyłając mu np. życzenia noworoczne. Przy okazji może zapytać, jak funkcjonuje nabyty samochód, i poinformować, że ewentualne usterki można usunąć w nowocześnie wyposażonym, sprawnie funkcjonującym i dobrze zaopatrzonym w części zamienne zakładzie naprawczym.

Pytania:
  1. Jakie korzyści dostarcza międzynarodowa współpraca w produkcji samochodów?
  2. Jakie funkcje spełnia dealer samochodowy?
  3. Jakie są "blaski i cienie" działalności dealera samochodowego?
Źródło: opracowanie własne na podstawie: Zimniewicz S., Dealerzy Forda w sieci, "Eurologistics" 2000, nr 1, s. 30-34.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88