Scenariusze ćwiczeń
- Niech studenci zastanowią się nad grupą, którą sami tworzą. Jakie normy kierują jej zachowaniem? W jaki sposób stała się ona tym, czym jest dzisiaj? Czy wszystko, co się w niej dzieje ma sens? Jak podejmowane są zbiorowe decyzje? W jaki sposób normy grupy wpływają na zachowanie poszczególnych członków?
- Rodzice próbują chronić dzieci w wieku szkolnym od agresji i uzależnień powstających pod przemożnym wpływem norm i reguł postępowania środowiska rówieśniczego. Oprócz zakazów i nakazów, których skuteczność jest przeważnie znikoma, stosowane są rozmaite formy organizowania aktywności dzieci. Co studenci sądzą o skuteczności tego podejścia? Czy odpowiednio dobrane programy zajęć mogą ograniczać uległość wobec wątpliwych autorytetów? Do jakiego stopnia? W jakich warunkach?
- Poproś studentów, aby przysłuchali się rozmowom, w których ludzie starają się wyjaśnić przyczyny pewnych codziennych zdarzeń. Niech każdy przygotuje 5 do 10 takich wyjaśnień. Czy często popełniany jest podstawowy błąd atrybucji? Jak często pojawia się tendencja samoobronna?
- Jedna z podstawowych zasad teorii dysonansu poznawczego brzmi: "zmiana zachowania pociąga za sobą zmianę postawy". Niech studenci posłużą się ta zasadą do wymyślenia programów oddziaływań wpływających na podniesienie samooceny u nieśmiałych studentów lub na zmniejszenie uprzedzeń etnicznych w szkołach. Niech następnie spróbują skonstruować dla tych samych problemów programy prowadzące w kierunku odwrotnym od zmiany postawy do zmiany zachowania. Który z kierunków poszukiwania rozwiązań będzie bardziej efektywny? Dlaczego?
- Niektórzy internauci spędzają mnóstwo czasu na pasjonujących dyskusjach z ludźmi, których nigdy nie widzieli. Chwalą się przy tym, że udało im się nawiązać niezwykle bliskie kontakty. Spotkania, do których czasem dochodzi przynoszą często wielkie rozczarowania. Zastanówcie się nad różnicami między relacjami społecznymi nawiązywanymi przez Internet, a realnymi związkami z innymi ludźmi. Jakie są plusy i minusy jednych i drugich?
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.