Scenariusze ćwiczeń
- W życiu codziennym ludzie posługują się cechami osobowości jako narzędziami do wyjaśniania i przewidywania zachowań. Czy czynią to trafnie? Jakie niespodzianki wynikają z paradoksu spójności? Co wynika z badań nad tym zjawiskiem?
- Teoria osobowości Freuda kreśli dokładny obraz jej rozwoju, struktury i funkcjonowania. Niech studenci wykorzystają aparaturę pojęciową tej teorii do przeanalizowania przypadku Howarda Hughesa? Co sądzą o przydatności teorii Adlera?
- Carl Rogers sądził, że w warunkach stwarzających odpowiednie okazje i przy niewielkiej zachęcie, jednostka ludzka może wybrać najlepszy dla siebie kierunek rozwoju i osiągnąć samorealizację. Postawa ta przysporzyła mu wielu oponentów nawet wśród oddanych przyjaciół. Co sadzą o tym studenci? Czy postawa Rogersa była tylko przesadnie optymistyczna, zwłaszcza wtedy, gdy twierdził, że za pomocą technik terapeutycznych nastawionych na osobę można rozwiązać nawet konflikty rasowe? Co by się stało gdyby wszyscy ludzie mieli nieograniczone szanse w indywidualnym rozwijaniu posiadanych możliwości? Czy nie powstałby poważny problem sterowania ich doborem, podobnie jak doborem okazji i zachęt? Czy nie przypomina to Skinnerowskiej technologii zachowania, choć miało być jej odwrotnością?
- W badaniach nad osobowością alkoholiczną stwierdzono dwa typy alkoholizmu oraz fakt, że do jednego z nich w większości należą kobiety, zaś do drugiego prawie wyłącznie mężczyźni. Autor badań sprowadził trzy cechy osobowości stanowiące podstawę różnic między typami I a II do działania trzech neuroprzekaźników. Czy opisane typy alkoholizmu nie są w większym stopniu wynikiem odmiennego rozwoju jaźni kobiet i mężczyzn w kulturze amerykańskiej?
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.