Autorzy ważniejszych prac
- Cannon Walter
- Freud Sigmund
- Hull Clark, więcej
- James William
- Kinsey Alfred
- Lewin Kurt
- Maslow Abraham, więcej
- McDougall William
- Tolman Edward
Clark Hull (1884 - 1952)
Clark Hull urodził się w Akron w stanie Nowy York jako syn niewykształconego rolnika. Jego edukacja w dzieciństwie była niesystematyczna, ponieważ dla egzystencji rodziny, z której pochodził, praca na farmie była ważniejsza od "czytania książek". Pragnąc zostać inżynierem rozpoczął naukę w Alma College, ale przeczytawszy Podstawy Psychologii Jamesa zdecydował się studiować filozofię i psychologię. W 1918 roku Hull spełnił wymagania niezbędne dla uzyskania doktoratu na Uniwersytecie Wisconsin. Tamże pracował do roku 1929, kiedy to przeniósł się do Yale, gdzie pozostał aż do śmierci.
Hull jest być może najbardziej znaczącą postacią wielkiej ery teorii uczenia się, która miała miejsce w Stanach Zjednoczonych w latach trzydziestych i czterdziestych XX w. Jego wysoce zmatematyzowana teoria nawyku oparta na hipotetyczno- dedukcyjnym rozumowaniu zainspirowała w latach czterdziestych i pięćdziesiątych więcej badań, niż wszystkie konkurencyjne teorie razem wzięte. System teoretyczny Hulla prezentowany był zarówno w Podstawach Zachowania (1943) jak i Systemie Zachowania (1952). W 1936 roku Hull został wybrany na przewodniczącego Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Abraham Maslow (1908 - 1970)
Po studiach odbytych pod kierunkiem Harry'ego Harlowa, Maslow otrzymał doktorat na Uniwersytecie Wisconsin w roku 1934. Pozostał tam jeszcze przez rok, a następnie przeniósł się do Teacher's College Uniwersytetu Columbia, potem do Brooklyn College i w końcu do Brandeis University gdzie spędził większość swej akademickiej kariery. W roku 1969 osiedlił się w Mento Park w Kaliforni gdzie działał jako wykładowca w Laughlin Foundation. Jako założyciel Journal of Humanistic Psychology Maslow uważany jest za jednego z najznakomitszych rzeczników psychologii humanistycznej. Najszerzej znany jest jako autor teorii motywacji i pojęcia hierarchii potrzeb - od potrzeb podstawowych warunkujących przeżycie do potrzeby samorealizacji. Jego najbardziej reprezentatywne prace to: W kierunku psychologii istnienia (1962) i Religia, wartości i przeżycia szczytowe (1964). W 1968 roku pełnił funkcję przewodniczącego Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.