Scenariusze ćwiczeń
Poproś studentów, aby w ciągu 10 minut wypisali jak najwięcej potrzeb i motywów, dla których zaspokojenia wstali dzisiaj z łóżka. Spróbujcie zaliczyć je do ośmiu kategorii zaproponowanych przez Maslowa.
- W jakim stopniu studenci mają zaspokojone potrzeby z poszczególnych poziomów?
- Czy przeważają u nich potrzeby braku, czy wzrostu?
- Jak blisko/daleko są od samorealizacji?
Motywacja w sytuacjach ekstremalnych
Niech studenci zanalizują zdanie po zdaniu studium przypadku zamieszczone na początku rozdziału i wynotują wszystkie potrzeby, które zaspokajał niezwykły wyczyn Marka i Mike'a.
Jakie potrzeby można przypisać każdemu z nich osobno, a jakie obu razem?
- Czym różni się ta lista od listy potrzeb dwóch współpracowników wykonujących rutynowe obowiązki na średnim poziomie trudności?
- Co na temat sposobu zaspokajania tych potrzeb mówi teoria pobudzenia i prawo Yerkesa - Dodsona?
- Czy nie mamy tu do czynienia z jakąś formą uzależnienia?
Alternatywne interpretacje obrazka TAT
Poproś studentów, aby zaproponowali dwa opisy obrazka ze strony 462 podręcznika zamieniając potrzebę osiągnięć na jakąś inną potrzebę z listy przedstawionej przez H. Murraya np. potrzebę wystawiania się na pokaz (ekshibicji), potrzebę autonomii lub przyłączenia się (afiliacji) - por. Reutt, J., Reutt, N. (1960) Badania osobowości metodą T.A.T. Murraya, Warszawa, PWN.
Pytania do dyskusji
- Czy potrzeby pokarmowe dorosłego człowieka, zważywszy na kontekst ich zaspokajania, nawyki żywieniowe, przebyte choroby, rytuały społeczne, diety itd. można jeszcze zaliczyć do potrzeb fizjologicznych? Czy nie wyjaśnia to dlaczego w badaniach nad warunkowaniem u ludzi wykorzystywany jest tak chętnie odruch mrugania?
- Co by się stało, gdyby jedzenie zostało uznane za czynność intymną, która może być wykonywana tylko w izolacji lub w obecności osób najbliższych (ewentualnie jednej wybranej osoby), a zachowanie seksualne byłoby sprawą całkowicie publiczną? Jak wpłynęłoby to na tematykę typowych rozmów towarzyskich, zwyczaje i normy moralne, treści przekazywane w mediach, popularne dowcipy itd.
- Na stronie 460 podręcznika Zimbardo pisze, że nie ma jednoznacznych dowodów na zgodność uzależnienia seksualnego z modelem nałogu. Czy po lekturze zbliżenia na ten temat studenci uważają tak samo, czy może część z nich ma inne zdanie? Cofnijcie się do wcześniejszych rozdziałów np. do rozdziału III, żeby przypomnieć sobie, na czym polegają mechanizmy uzależnienia "od substancji". Czy uzależnienie od hazardu jest równie kontrowersyjne?
- Jak, na podstawie wiedzy zawartej w tym rozdziale, należałoby postąpić, aby nudna robota, którą na co dzień wykonują studenci przyswajając wiedzę stała się przyjemniejsza i bardziej satysfakcjonująca? Jak można ją przekształcić z uciążliwego obowiązku w czynność wykonywaną dla niej samej?
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.