STRATEGIE ROZWOJU KONCERNU SIEMENS W POLSCE

Koncern Siemens przeszedł znaczne przeobrażenia w ciągu ostatnich kilku lat. W latach osiemdziesiątych, główne znaczenie w produkcji odgrywał sprzęt i urządzenia stosowane w transporcie i energetyce. Obecnie największe udziały w produkcji ma nowoczesna elektronika. Ze sprzedaży produktów stosowanych w technologiach informacyjnych i komunikacyjnych uzyskano około 32% dochodów ogółem w 2001 r.

Według badań przeprowadzonych przez Spectrum Strategy tylko 42% użytkowników telefonów komórkowych w krajach Europy Zachodniej wiedziało, że Siemens jest producentem telefonów komórkowych. Natomiast 63% użytkowników znało Nokię, 58% Ericssona i 57% Motorolę. Słabe rozpoznawanie marki telefonów Siemensa wynikało m.in. z tego, że koncern połączył się z innymi koncernami na świecie, w celu wytwarzania dóbr elektronicznych i elektrycznych (np. z koncernem japońskim Fujitsu - sprzętu komputerowego, z koncernem Bosch - sprzętu AGD i z koncernem Osram - sprzętu oświetleniowego).

Centrala koncernu w Monachium dąży do wzmocnienia wizerunku Siemensa. Chce, by produkty Siemensa kojarzyły się z młodością, innowacją i kreatywnością. Cel ten zamierza osiągnąć przez rozwój produkcji nowoczesnych sprzętów i urządzeń elektroniki użytkowej. W 2002 r. uruchomiono program Designlab Siemens Mobile, w ramach którego grupa uczniów i studentów weryfikuje projekty i zastosowanie nowych modeli telefonów. Projektanci chcą m.in. poznać sposoby komunikowania się młodzieży.

Siemens sprzedał dotychczas ponad milion aparatów telefonicznych i zwiększył udział w polskim rynku telefonów komórkowych z 14 do 26%. Jest to najwyższy udział koncernu w rynku telefonów komórkowych wśród wszystkich krajów na świecie, nawet w rynku niemieckim. W poszczególnych krajach udziały koncernu w rynku telefonów komórkowych nie przekraczają bowiem 8%.

U podstaw sukcesu Siemensa w Polsce tkwi sprawna działalności polskiego działu sprzedaży telefonów komórkowych i wysoka jakość produktów. Dział sprzedaży zatrudnia 40 osób, dobranych podczas starannej rekrutacji. Przy obsadzaniu kierowniczych stanowisk korzystano z usług doradczych HR Development Manager, a pozostałych pracowników pozyskano za pomocą ogłoszeń w prasie i w Internecie. Podstawowymi kryteriami doboru pracowników są kwalifikacje i osobowość, które są sprawdzane podczas wywiadów i testów. Ostatecznego wyboru dokonuje bezpośredni kierownik lub dyrektor oddziału.

Zainteresowanie pracą w Siemensie jest bardzo duże. Na jedno ogłoszenie zgłasza się ponad stu kandydatów. Na stanowisko specjalisty do spraw marketingu zgłosiło się ponad tysiąc osób. Atrakcyjność pracy w Siemensie wynika z tego, że telefonia komórkowa jest dziedziną rozwojową, produkty Siemensa kojarzą się z wysoką jakością i marka jest dobrze znana w Polsce. Ponadto, do sukcesu Siemensa w Polsce przyczyniły się udane kampanie promocyjne.

Do 2000 r. producenci telefonów prowadzili wspólne kampanie promocyjne z operatorami. Operatorzy oferowali nabywcy jeden lub co najwyżej dwa modele aparatów. Obecnie asortyment modeli aparatów znacznie się rozszerzył. Producenci aparatów telefonicznych podejmują teraz samodzielne kampanie promocyjne.

W 2000 r. na uwagę zasługuje ogłoszenie reklamowe Siemensa w telewizji polskiej pod hasłem "Zawsze masz do niego łatwy dostęp", promujące dostęp do Internetu za pomocą telefonu C35. Grupą docelową dla tego produktu była młodzież w wieku 18-28 lat. W 2001 r. podjęto w telewizji, prasie i na billboardach kampanię promocyjną telefonów SL45, S40 i M35 pod hasłem "Daj z siebie wszystko".

Początkowo polskie kampanie promocyjne były tłumaczoną wersją kampanii opracowanych za granicą. Pierwsza kampania promocyjna skierowana wyłącznie na rynek polski odbywała się pod hasłem "Wybierzcie marzenie". Nabywcy telefonów Siemensa brali udział w losowaniu atrakcyjnych nagród, takich jak: samochody Mercedes Sports Coupe, wycieczki na zakupy do Paryża (wraz z kartą kredytową na 10 tys. USD) lub wycieczki dla 6 osób na egzotyczną wyspę.

Każdy oddział Siemensa ma dużą swobodę w opracowywaniu i realizacji strategii marketingowych, pod warunkiem jednak, że działa sprawnie i - co najważniejsze - osiąga wysokie zyski. Popyt na aparaty telefoniczne zaczyna spadać i coraz trudniej pozyskać nabywców ze względu na znaczną konkurencję. Przyczyną jest m.in. kryzys gospodarki narodowej i ubożenie społeczeństwa polskiego. Pomimo tych trudności oddział Siemensa w Polsce ma nadzieję na utrzymanie dotychczasowych udziałów w rynku i osiągnięcie korzystnych wyników finansowych, a gwarantem tego jest wysoko wykwalifikowana i ofiarnie pracująca kadra oddziału.

Pytania:
  1. Jakie przeobrażenia w profilu produkcji przeszedł Siemens i w jakim stopniu dostrzegane jest to przez nabywców?
  2. Jakie przedsięwzięcia zadecydowały o sukcesie Siemensa w Polsce?
  3. Jaki zakres samodzielności posiada oddział Siemensa w Polsce?
Źródło: opracowanie własne na podstawie: Szoszkiewicz A., Pogoń za Finami, "Businessman Magazine" 2002, kwiecień, s. 66-68.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88