WPŁYW METODY ABC NA POZIOM CEN

Metoda optymalizowania działalności przedsiębiorstwa oparta na kosztach nazywana jest w języku angielskim Activity Based Costing (ABC). Metoda ta pozwala oszacować, jakie zasoby przedsiębiorstwa, wyrażone w kosztach, wymagane są do osiągnięcia efektywnych form działalności. Na przykład, tradycyjnie koszty przygotowania produkcji naliczane są na jednostkę produktu po zakończeniu cyklu produkcyjnego. Wytworzeniu dużej partii produktu przypisuje się zatem wysokie koszty, a partii składającej się z krótkiej serii produktu nalicza się niskie koszty. Według metody ABC całkowite koszty przygotowania produkcji przypisywane są do całej partii produktu w danym cyklu. W rzeczywistości koszty przygotowania produkcji w obydwu przypadkach zwykle są takie same.

W przedsiębiorstwach przemysłowych wdrożenie metody ABC trwa około 3-4 miesiące. W usługach proces wdrożeniowy jest dłuższy - dochodzi nawet do jednego roku. Precyzyjna kalkulacja kosztów umożliwia wzrost efektywności poprzez identyfikację wielkości partii produktów przynoszącej najniższy i najwyższy zysk. Ma to istotny wpływ na politykę cenową przedsiębiorstwa. Kalkulacja kosztów oparta na specyfikacji działań umożliwia wyróżnianie produktów, segmentów rynku, kanałów dystrybucji, na które kieruje się za dużo zasobów przedsiębiorstwa oraz ułatwia racjonalne gospodarowanie zasobami.

Za pomocą metody ABC dostarczane są dane o strukturze i źródłach kosztów oraz zysków dla całej kadry kierowniczej przedsiębiorstwa, ale szczególnie przydatne są one dla pracowników działu marketingowego. Badania wykazują, że 20% najlepszych nabywców może generować 2,5 raza więcej zysków niż pozostali nabywcy. Natomiast jeśli ograniczylibyśmy się do 20% najgorszych klientów, to straty przedsiębiorstwa wzrosłyby półtorakrotnie. Z reguły dochody uzyskiwane tylko od 60% klientów pokrywają koszty związane z ich obsługą.

Według R. Coopera z Harvard Business School, współtwórcy metody ABC, w Polsce znajdują się gotowe programy wspomagające wdrożenie i stosowanie metody ABC. W projektowaniu metody ABC w przedsiębiorstwie powinni uczestniczyć przede wszystkim użytkownicy danych, zarząd, kierownicy działów finansowo-księgowych i projektanci systemów informatycznych.

Pytania:
  1. Czym różni się metoda ABC od tradycyjnego sposobu naliczania kosztów produktów?
  2. W jaki sposób metoda ABC wpływa na ceny produktów?
  3. Jakie są perspektywy zastosowania metody ABC w Polsce?
Źródło: opracowanie własne na podstawie: Goliszewska D., ABC twojej firmy, "Businessman Magazine" 2000, czerwiec, s. 104-105.

Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88