Scenariusze ćwiczeń
Niech studenci wybiorą dowolną cechę osobowości, którą mierzy np. MMPI. Niech sporządzą listę przykładowych pytań i wskażą wszystkie wymienione w tym rozdziale sposoby zapewnienia trafności i rzetelności pomiarowi wybranej cechy. Zajrzyjcie do egzemplarza testu MMPI oraz do podręcznika Anastasi i Urbiny "Testy psychologiczne", aby sprawdzić poprawność propozycji studentów i skonfrontować je z procedurami rzeczywiście wykorzystanymi przy konstrukcji tego testu.
Ćwiczenie w myśleniu krytycznym
Wykonaj wraz ze studentami zaproponowaną na stronach 566 i 567 podręcznika analizę argumentacji Goddarda. Wskaż wszelkie niedociągnięcia jego badań nad rodzinami Juke'ów i Kalikaków. Czy w świetle tej analizy współczesne badania nad bliźniętami wzbudzają większe zaufanie?
Pytania do dyskusji
- Testowanie inteligencji coraz częściej staje się elementem różnych procedur selekcyjnych stosowanych podczas kształcenia i zatrudniania. Ludzie w różnym wieku poddawani są "obiektywnym" pomiarom psychometrycznym, których konsekwencje zaczynają coraz bardziej wpływać na ich życie. Jakie potencjalne problemy stwarza ta sytuacja? Czy jest to krok do przodu na drodze do demokratyzacji społeczeństwa, czy przeszkoda w jego rozwoju?
- Przyjrzyjcie się wykazowi różnych typów inteligencji sporządzonemu przez Gardnera. Zapytaj studentów, które z nich wydają im się najważniejsze. Czy wchodzą one w interakcje? Co studenci sądzą o dopisaniu do tej listy tak popularnej ostatnio inteligencji emocjonalnej?
- Wyobraźcie sobie, że inteligencja i kreatywność są negatywnie skorelowane i posiadacie możliwości rozwinięcia u siebie lub u swoich dzieci tylko jednej z nich. Zapytaj studentów, którą z tych cech wybraliby i jak uzasadniliby swój wybór w każdym z przypadków?
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.