Scenariusze ćwiczeń
- Motywacje i emocje są pojęciami odnoszącymi się do procesów, które mają wiele wspólnego, chociaż każdy z nich posiada swoje specyficzne cechy. Zapytaj studentów, na czym polega zasadnicza różnica między tymi pojęciami. Niech studenci przypomną sobie sytuacje, w których byli silnie motywowani nie przeżywając równocześnie silnych emocji i odwrotnie, kiedy byli skrajnie pobudzeni emocjonalnie, ale trudno było im określić motywy własnego postępowania.
- Pomyślcie o ewolucyjnym znaczeniu emocji. Czy z punktu widzenia ich pierwotnych funkcji można powiedzieć, że są one nam jeszcze potrzebne w naszym nasyconym technologią i dość bezpiecznym środowisku?
- Niech studenci znajdą przykłady sytuacji, które są dla pewnych osób wysoce stresujące, a dla innych całkiem obojętne. Jak reakcje na te sytuacje będą się różnicowały w zależności od cech osobowości, wieku, kultury? Co studenci sądzą o wykorzystywaniu bardzo wysokich budynków do wspinaczki albo do skoków spadochronowych?
- Kontynuując szukanie odpowiedzi na poprzednie pytanie można postawić następne, dalej idące: kiedy relaks dla jednych jest stresem dla innych? Jak odpowiecie na to pytanie biorąc pod uwagę zjawisko biernego palenia?
- Skąd bierze się widoczny programach telewizyjnych takich jak "Chwila prawdy" i "Dla Ciebie wszystko" kult osobowości typu T czyli Twardzieli i Twardzielek zwłaszcza rekrutujących się spośród ludzi "takich jak my"? Jakie przystosowawcze talenty reprezentują uczestnicy takich zabaw "na krawędzi"?
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.