Scenariusze ćwiczeń
Poproś studentów, aby opierając się na tekście rozdziału 11 najdokładniej jak potrafią zinterpretowali to pierwsze zdanie studium przypadku. Nie został on wybrany bez powodu jako wprowadzenie do tego rozdziału zamiast np. do rozdziału o stresie. Niech studenci spróbują zastanowić się nad tym czym był Holokaust z poznawczego punktu widzenia, a także dlaczego więźniowie przebywając w obozie doznawali zaciekawienia? Czy jest to paradoks, czy psychologiczna konsekwencja ich położenia?
Opisany w zbliżeniu spór o biopsję harpunową na orkach można wykorzystać do przeprowadzenia dyskusji między zwolennikami a przeciwnikami biopsji. Ważne jest, aby argumentacja występująca w tekście oraz taka, którą dodatkowo można wygenerować, została sklasyfikowana z punktu widzenia form tendencyjności, rodzajów zniekształceń poznawczych i błędów w strategiach decyzyjnych. Do tego zadania można powołać odrębną podgrupę negocjatorów.
Pytania do dyskusji
- Poproś studentów, aby przypomnieli sobie, jakie procesy uczestniczą w rozwiązywaniu problemów. Rozwój tej funkcji to nie tylko poprawianie się rezultatów.
- Jakie ma ona cechy w wieku lat czterech, a jakie uzyskuje w wieku lat czternastu (por. rozdział V)?
- Jakie zmiany w umiejętności rozwiązywania problemów zachodzą miedzy sześćdziesiątym a osiemdziesiątym rokiem życia?
- Czy starzenie się intelektualne jest odwrotnością rozwoju?
- Wyobraźcie sobie, że specjalistom od sztucznej inteligencji udało się opracować taki model umysłu, który dokładnie imituje ludzki mózg, posiada samoświadomość, motywację i zdolność przeżywania emocji, a nawet dam się rozwija.
- Jakie problemy etyczne powstałyby w chwili, kiedy zaszłaby konieczność przeprogramowania urządzenia, a tym samym usunięcia, żeby nie powiedzieć - "zabicia" takiego programu?
- Co studenci sądzą na temat celowości budowania takich modeli?
- Czy nie przypomina to trochę dyskusji dotyczących klonowania i innych kontrowersyjnych eksperymentów genetycznych?
- Chyba każdemu z nas zdarzyło się kiedyś przeżyć wgląd, kiedy rozwiązanie problemu pojawiło się nagle jak błyskawica. Niech te osobiste doświadczenia posłużą jako podstawa do zastanowienia się nad naturą wglądu.
- Czy jest to rzeczywiście natchnienie spływające z nieba, czy przywilej umysłów "przygotowanych", czyli ćwiczonych podczas przeszukiwania nieużytecznych rozwiązań?
- Jaki może być mechanizm tego zjawiska u małp?
- Czy są one rzeczywiście zdolne do przeżywania iluminacji?
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.