Scenariusze ćwiczeń

Rola schematów kulturowych w zapamiętywaniu - eksperyment Bartletta
Wykorzystując oryginalną baśń o wojnie duchów (I. Hunter. Pamięć: fakty i złudzenia. PWN Warszawa 1963 str. 108), przebadaj siedem osób ustnie przekazujących sobie po kolei ten tekst. Nagraj kolejne reprodukcje na dyktafon, a następnie przeanalizujcie je pod kątem zniekształceń powodowanych wyrównywaniem, wyostrzaniem i asymilowaniem.

Badanie interferencji (hamowania)
Przygotuj wraz ze studentami dwie listy przymiotników liczące po 12 - 15 pozycji. Niech to będą przymiotniki rodzaju męskiego w mianowniku liczby pojedynczej. Pierwsza lista (A) będzie się składała z dowolnych przymiotników, druga (B) z ich synonimów np.
A. silny - B. mocny, A. dawny - B. stary itp. (Przy takiej kompozycji list należy oczekiwać dość silnego hamowania.)
Do badania interferencji proaktywnej służy następujący schemat:
Grupa eksperymentalna: Wyuczenie listy A - Wyuczenie listy B - Przerwa - Odtwarzanie listy B
Grupa kontrolna: Wyuczenie listy B - Przerwa - Odtwarzanie listy B
Schemat dla badania interferencji retroaktywnej:
Grupa eksperymentalna: Wyuczenie listy A - Wyuczenie listy B - Przerwa - Odtwarzanie listy A
Grupa kontrolna: Wyuczenie listy A - Przerwa - Odtwarzanie listy A
Efekt interferencji wyrażany jest w procentach obliczanych następująco:
Wyniki Grupy kontrolnej x 100 / Wyniki Grupy eksperymentalnej
Przy okazji prowadzenia tego eksperymentu na materiale zebranym od grup kontrolnych można skontrolować, jaki jest wpływ miejsca w szeregu na zapamiętywanie. W kolejnych reprodukcjach elementy z początku i końca list powinny się pojawiać wcześniej niż środkowe.

Pamięć autobiograficzna
Amnezja wczesnodziecięca jest zjawiskiem od dawna fascynującym psychologów. Według psychoanalityków stanowi ona ochronę przed traumatycznymi przeżyciami z dzieciństwa. Współcześni badacze pamięci autobiograficznej starają się wyjaśnić w sposób mniej dramatyczny dlaczego pierwsze lata naszego życia są sekretem dla nas samych.
Poproś studentów, aby spisali anonimowo swoje najwcześniejsze wspomnienia. Przeanalizujcie je podczas zajęć starając się ustalić, które z nich są autentyczne, a które są odtworzeniami historii opowiadanych przez krewnych i inne bliskie osoby. Cofnijcie się do rozdziału na temat rozwoju dziecka. Niech studenci uwzględnią jak najwięcej z tego, co wiadomo na temat rozwoju uwagi, schematów organizujących wiedzę dziecka o sobie i świecie, reguł myślenia itd. Weźcie także pod uwagę, że macie do czynienia z pierwsza generacją młodych ludzi, których rodzice kręcili amatorskie filmy o swoich dzieciach!
Pytania do dyskusji

PSYCHOLOGIA I ŻYCIE

Philip G. Zimbardo

Ta książka to wzór doskonałej popularyzacji wiedzy psychologicznej. W sposób obiektywny, przystępny i wyczerpujący przedstawia główne dziedziny psychologii i pokazuje ich praktyczne zastosowania.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą Ci opanować materiał z podręcznika Zimbardo Psychologia i życie i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku Zimbardo Psychologia i życie.

więcej »


Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88
/usr/local/www/virtual/aneksy.pwn.pl/psychologia