Scenariusze ćwiczeń

Aby zilustrować fakt, że mózg interpretuje pobudzenia dochodzące ze skórnych receptorów zimna i ciepła w kontekście poprzedzających je doświadczeń przygotuj trzy miednice z wodą: zimną, gorącą (jednak nie na tyle żeby poparzyć komuś skórę) i letnią. Poproś, aby studenci zanurzali kolejno jedną rękę w miednicy z zimną wodą, a drugą rękę w miednicy z wodą gorącą. Po około jednej minucie poproś ich o zanurzenie obu rąk w wodzie letniej i zapytaj, czego doświadczyli.
Jeśli nie wykorzystałeś jako ilustracji do wykładu rysunków 8.30 A, B i C możesz przeprowadzić demonstrację wpływu nastawienia percepcyjnego.
Poproś studentów o zaprojektowanie eksperymentu dowodzącego istnienia stałości kształtu.
  1. Niech kształtem tym będzie jak na rysunku 8.26 podlegające rotacji koło. Wzorcem może być okrągła kartonowa płytka na podstawce, ustawiana pod różnymi kątami. Niech poszczególnym stopniom rotacji odpowiadają naklejone na karton elipsy o przynajmniej sześciu różnych średnicach mniej lub bardziej zbliżonych do koła. Niech ich kształt odpowiada obrazowi siatkówkowemu koła eksponowanego pod określonymi kątami (Fraisse, P. (1960) Podręcznik ćwiczeń z psychologii eksperymentalnej, Warszawa, PWN str. 156 - znajduje się tam wzór pozwalający obliczyć mniejszą oś mnożąc długość większej osi przez cosinus kąta nachylenia).
  2. Zadanie osób badanych będzie polegało na dobieraniu elips z planszy do pokazywanego im krążka. Co będzie miarą stałości kształtu? (Można ewentualnie zastosować wzór Brunszwika na stałość podany również w podręczniku Fraisse'a.) Od jakiego ustawienia wzorca należy zacząć pomiary? Czy badanie wykonane z użyciem naturalnego obiektu, czyli monety lub płaskiego talerza może przynieść bardziej wyrazisty efekt? Uwzględnij zmienną "naturalności" kształtu w projekcie.
  3. Poproś studentów o wykorzystanie planu eksperymentu ze strony 55. Niech narysują tabelę zmiennych i zaplanują ile i jakich grup należy zbadać oraz jak będą one dobierane?
  4. W badaniu powinny uczestniczyć osoby posiadające dobry wzrok lub właściwe szkła korekcyjne. Powinny to być dwie grupy: eksperymentalna, badana za pomocą dobrze znanego obiektu, o którego kształcie posiada ugruntowaną wiedzę i kontrolna badana za pomocą geometrycznego kształtu odwzorowanego na przyrządzie specjalnie opracowanym na użytek badań. W ten sposób kontrolowana jest zmienna niezależna - "naturalność" kształtu obiektu.
  5. W badaniu tym pretest jest demonstracją przedmiotu rotowanego przed rotacją. Może to być pierwsza, najłatwiejsza próba (tu nie powinno być różnicy między grupami).
  6. Miarą stałości spostrzegania (zmiennej zależnej) będzie błąd polegający na wybieraniu z planszy, elipsy przypominającej koło w większym stopniu niż wynika to z jego położenia podczas ekspozycji. Błąd ten, do którego ujawnienia służy posttest, powinien pojawiać się częściej i przybierać większe wartości w grupie eksperymentalnej.
Pytania do dyskusji

PSYCHOLOGIA I ŻYCIE

Philip G. Zimbardo

Ta książka to wzór doskonałej popularyzacji wiedzy psychologicznej. W sposób obiektywny, przystępny i wyczerpujący przedstawia główne dziedziny psychologii i pokazuje ich praktyczne zastosowania.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą Ci opanować materiał z podręcznika Zimbardo Psychologia i życie i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku Zimbardo Psychologia i życie.

więcej »


Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88
/usr/local/www/virtual/aneksy.pwn.pl/psychologia