Scenariusze ćwiczeń
Przeprowadź ćwiczenie w wyznaczaniu dolnego progu absolutnego dla natężenia dźwięków. Tabela 7.2 (s. 229) informuje, że tykanie zegarka, którego głośność można oszacować na podstawie rysunku 7.19 (s. 250), powinno być słyszane w cichym pomieszczeniu z odległości 7m. Weź poprawkę na hałas panujący w pomieszczeniu, gdzie odbywasz zajęcia, uszkodzony słuch bywalców dyskotek, z których rekrutują się twoi studenci oraz precyzję mechanizmów współczesnych zegarków. Przeprowadź przynajmniej 10 pomiarów zaczynając od bodźca dobrze słyszanego i ustalając, przy jakiej, powiększającej się odległości detekcja zanika oraz 10 pomiarów zaczynających się przy odległości, której zmniejszenie spowoduje pojawienie się wrażenia. Taśma krawiecka przymocowana do stołu ustawionego w odpowiedniej odległości pozwoli na dokonanie pomiarów i przedstawienie ich w postaci krzywej z rysunku 7.1 (s. 228). Badanie to możesz oczywiście przeprowadzić posługując się audiometrem lub innym generatorem dźwięku, który pozwoli użyć właściwej miary fizycznej.
Jeżeli w Twojej grupie znajduje się osoba niewidoma możecie sprawdzić, czy posiada ona, jak mówi powszechnie uznawany mit, kompensacyjnie rozwinięty słuch. Jeśli uzyskałaby rzeczywiście lepsze wyniki niż osoby widzące przedyskutujcie, jakim jeszcze czynnikom można przypisać tę przewagę.
Według "receptury" z tabeli 7.2 można przyrządzić roztwory cukru w jednakowych szklankach oznaczonych w sposób znany tylko eksperymentatorowi. Porównując smaki można określić zarówno próg absolutny dla smaku, jak i progi różnicy dla różnych wzorcowych natężeń słodyczy.
Dysponując estezjometrem lub nawet szkolnym cyrklem z odpowiednio osłoniętą igłą, można się pokusić o porównanie wrażliwości na podwójny dotyk skóry na opuszkach palców i plecach (por. dane na str. 258). Czy rzeczywiście rozstawienie kolców trzeba podwoić, aby na plecach poczuć dwa kolce, a nie jeden?
Pytania do dyskusji
- Jakie zmysły poza ukształtowanymi przez ewolucję gatunku ludzkiego ludzie mogliby jeszcze posiadać? Skąd wiemy, że one istnieją?
- W jaki sposób ludzie wykorzystują urządzenia techniczne i szczególną wrażliwość różnych gatunków zwierząt, aby zwiększyć zakres dostępnej dla siebie stymulacji?
- Co należy sądzić o wrażliwości pewnych osób na promieniowanie elektromagnetyczne lub o zdolności do odróżniania barw za pomocą dotyku?
- Jak dalece podobne są doświadczenia zmysłowe poszczególnych jednostek ludzkich? Czy np. kolor niebieski widziany jest przez wszystkich tak samo?
- Czy słuchanie dychotyczne jest tylko techniką eksperymentalną, czy codziennym doświadczeniem? Jakie przykłady mogą nas przekonać o tym, że zachodzi ono także poza laboratorium?
- Ludzie różnią się ogromnie między sobą w zakresie wrażliwości na ból. Niektóre z tych różnic mają podłoże kulturowe, powstaje zatem pytanie, czy wrażliwość na ból może być produktem wychowania. Jakie zabiegi wychowawcze mogą prowadzić do wytworzenia nadwrażliwości na stymulację bólową?
- W późnych latach sześćdziesiątych podejrzewano Beatlesów o nagrywanie w celach reklamowych podprogowych komunikatów na płytach. Zapytaj, co studenci sądzą o skuteczności tego typu chwytów reklamowych i propagandowych.
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.