Scenariusze ćwiczeń

Czytanie wykresów

Jest to próba wydobycia z wykresu informacji, które nie są dane bezpośrednio. Nieskomplikowany rysunek 6.1. na str. 198 wykonany jest w skali 1mm = 1%. Posługując się linijką studenci mogą odpowiedzieć na pytanie ile procent osób badanych o trzech poziomach agresywności w okresie dojrzewania popełniło lżejsze przestępstwa w wieku 18 - 26 lat (kolejno: 13%, 15% i 23%). Czy byłby to dobry wskaźnik dla zależności przedstawionej na rysunku? Czy suma osób, które weszły w kolizje z prawem lepiej pokazuje tę zależność? Czy rysunek pozwala określić ile procent osób nie popełniło żadnych przestępstw (kolejno: 84%, 79% i 53%)?

Pytania do dyskusji
  1. Podejście historyczne do rozwoju pokazuje, że przejścia od etapu do etapu u jednostek i w rodzinach lepiej można zrozumieć w szerszym historycznym kontekście danych czasów. W stosunkowo stabilnym społeczeństwie amerykańskim możliwe jest przewidzenie przy pewnym splocie warunków czy syn w okresie dojrzewania wybierze zawód odzwierciedlający identyfikację z ojcem (str. 203 i 206). Czy zależności, o których mówi paragraf "Wybór zawodu" ma jakikolwiek sens w polskich warunkach? Co wynika z zastosowania analizy kontekstu historycznego do sytuacji społecznej po 40 latach realnego socjalizmu, podczas których obowiązywał quasi - egalitaryzm, czyli:
    1. rozkojarzenie indywidualnych inicjatyw i pracy z korzyściami ekonomicznymi,
    2. związanie tych ostatnich z przywilejami uzyskiwanymi za uległość wobec samozwańczej władzy,
    3. nieuzasadnione awansowanie, lub degradowanie społeczne dużych grup ludzi? Czy w warunkach obowiązywania tzw. punktów za pochodzenie społeczne, przewidywania na temat planów zawodowych młodzieży były możliwe? Czy rozważania na temat permanentnego rozwoju jednostki w ciągu całego życia miały sens w stosunku do szerszej reprezentacji polskiego społeczeństwa, pomijając artystów, naukowców i innego rodzaju twórców, którym nawet ograniczenie wolności nie zamykało drogi do osobistego rozwoju? Czy rozwój ten wyglądał tak jak wyobrażają go sobie amerykańscy teoretycy?
  2. Jedna z wczesnych koncepcji rozwoju w ciągu całego życia - fazy reprodukcyjne Charlotty Bühler przedstawia sposób organizowania życia bardziej typowy dla kobiet niż dla mężczyzn. Można dodać, że bardziej typowy dla kobiet z kultury judeo-chrześcijańskiej niż np. muzułmańskiej (str. 192, 193). Zachęć studentów do uruchomienia wiedzy, jaką posiadają temat najważniejszych różnic. Jeśli mówienie o rozwoju wymaga uwzględniania tylu zmiennych kulturowych i historycznych (por. poprzednie pytanie), to można się zastanawiać czy wiedza ogólnorozwojowa nie kończy się na okresie dojrzewania płciowego i nie dotyczy uniwersalnych prawidłowości rozwoju fizycznego i psychicznego, które można obserwować tylko u dzieci?
  3. Z wczesnych badań Kohlberga wynika, że większość mężczyzn osiąga w rozumowaniu moralnym stadium 4 (orientacja na prawo i porządek), podczas gdy większość kobiet pozostaje w stadium 3 (orientacja na spełnianie oczekiwań innych). Czym można wytłumaczyć fakt, że proporcje mężczyzn i kobiet w rejestrach skazanych wskazują, że to raczej mężczyźni są moralnie słabiej rozwinięci niż kobiety? (str. 209 i 210)

PSYCHOLOGIA I ŻYCIE

Philip G. Zimbardo

Ta książka to wzór doskonałej popularyzacji wiedzy psychologicznej. W sposób obiektywny, przystępny i wyczerpujący przedstawia główne dziedziny psychologii i pokazuje ich praktyczne zastosowania.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą Ci opanować materiał z podręcznika Zimbardo Psychologia i życie i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku Zimbardo Psychologia i życie.

więcej »


Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88
/usr/local/www/virtual/aneksy.pwn.pl/psychologia